Kemi

ædel-gas struktur

07. september 2019 af Mettes3 - Niveau: C-niveau

Jeg skal noter om disse ioner har ædelgas-struktur er der nogen der kender svarene eller hvordan jeg gør?

K+  = Argon 

mg2+ 

O

P3- 

F-

Fe3+

CU+


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. september 2019 af BlopBlip

https://images.bonnier.cloud/files/ill/production/2018/10/05125951/grundstofferne-i-det-periodiske-system.jpg?auto=compress&fit=max&fp-x=0.5&fp-y=0.5&w=1920&ixlib=js-1.2.0&dpr=1

I linket ovenover kan du se det periodiske system.

Ved hvert atom står der hvor mange elektroner der i de forskellige skaller.

Hvis vi tager udgangspunkt i den første som du har løst altså at K+ har samme antal elektroner som Argon (Nr. 18). Her kan du se at Argon har 2, 8 og 8 elektroner i sine skaller, det vigtigste er at kigge på den sidste skal. Argon har 8 i den skal. Almindeligt ikke ionisered K (Kalium, Nr. 19) har 1 i sin yderste skal og 8 i sin anden yderste skal. Men når den ioniseres mister den en elektron som vises ved at skrive "+". Da den mister en elektron har den nu en yderste med 8 elektroner ligesom Argon, og Kaliums andre elektron skaller er ligeledes de samme som for Argon, altså 2, 8 og 8.

Hvis vi går videre til Mg2+ har den mistet 2 elektroner fra sin yderste skal. Altså har den en struktur som ligner Neon, da Neon har 2, 8 elektroner og Mg2+ også har 2, 8 elektroner.

Ved O2- antager der er glemt et "-". Men fordi der står "2-" har O fået 2 elektroner mere, før den blev ioniseret havde den 2 og 6 elektroner, men nu har den fået 2 mere altså bliver dens struktur som Neons altså 2 og 8 elektroner.

Jeg håber den lange forklaring hjalp


Svar #2
09. september 2019 af Mettes3

Ja det gjorde det tak for hjælpen! 


Skriv et svar til: ædel-gas struktur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.