Fysik

Måleusikkerheder og fejlkilder ved måling af stråling

17. september 2019 af Kirap - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg sidder i øjeblikket med en fysik rapport, der kræver jeg skal skrive om usikkerheder og fejlkilder indenfor stråling. Må dog indrømme, at jeg er helt blank!

Mit forsøg har været om Barium-137* og jeg har skulle udregne halveringstiden. Dette har jeg gjort. Jeg har så et afsnit der siger "fejlkilder og usikkerheder". Det er her jeg er i tvivl om hvad jeg kan skrive. Jeg ved ikke om der er noget ved måling af stråling der kunne skabe en usikkerhed eller fejl.

Er der nogen der har nogle ideér?

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2019 af peter lind

Fordelingen af observerede henfald antages at være en poisson fordeling hvor den statistiske usikkerhed er kvrod(n). Du kan også betragte det som en binomialfordeling hvor hver enkelte atom har en vis sandsynlighed p for at henfalde og blive observeret. Hvis det oberveret henfald er n vil spredningen være kvrod(n(1-p). Da p vil være meget  meget lille vil det i praksis også være kvrod(n)

Tælleren har en vis dødtid, hvor tælleren ikke er i stand til at tælle. Denne dødtid er afhængig af tællehastigheden


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. september 2019 af Eksperimentalfysikeren

Der er også baggrundsstrålingen.


Skriv et svar til: Måleusikkerheder og fejlkilder ved måling af stråling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.