Matematik

Er facit korrekt?

18. september 2019 af martinier - Niveau: A-niveau

hejsa jeg har et lille problem. Jeg skulle finde f'(x) i nedenstående opgave (Se vedhæftet fil). Men mit svar stemmer ikke overens med facit. Har løst opgaven som jeg plejer at gøre vha. reglen for sammensatte funktioner og har altid løst disse opgaver korrekt.

Så vil lige spørge om facit er korrekt?

På forhånd tak

Vedhæftet fil: Differentation.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2019 af StoreNord

f' er rigtig, men facit er forkert.
Man ganger to flerledede størrelser med hinanden ved at gange hvert led i den ene størelse med hvert led i den anden størrelse.

Men først skal du gange 5-tallet ind i den første.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. september 2019 af AMelev

#0 Metode og svar er rigtige.
Hvis du har lavet det i hånden, så væn dig til at tjekke med dit CAS-værktøj - så længe det ikke er i eksamenssituatuionen.

#1 Det er et fjerdegradspolynomium, så der kan ikke lige ganges ind. Hvis man ganger ind på anden faktor, fås det samme, som hvis der ganges 10 ind i svaret i #0.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. september 2019 af ringstedLC

\begin{align*} f'(x) &= 10\cdot (3x+1)\cdot \left(3x^2+2x\right)^4 \\ f'(x) &= 5\cdot 2\cdot (3x+1)\cdot \left(3x^2+2x\right)^4 \\ f'(x) &= 5\cdot (6x+2)\cdot \left(3x^2+2x\right)^4 \\ f'(x) &= 5\cdot \left(3x^2+2x\right)^4\cdot \left(6x+2\right) \end{align*}

"faktorernes orden er ligegyldig..."


Skriv et svar til: Er facit korrekt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.