Matematik

Bestem polynomium

29. september 2019 af nera - Niveau: A-niveau

Jeg har følgende opgave som jeg har problemer med..

https://prnt.sc/pciw4s


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2019 af ringstedLC

Vedhæft et billede, "LightShot" links duer ikke til indsættelse.


Svar #2
29. september 2019 af nera

Her er et billede


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. september 2019 af LeonhardEuler

Den sidste sætning giver ikke mening, hvis p2 skal have samme rødder som p1.
Hvis man ignorer den del, så prøv p2(x) = p1(x) * (x - 10)

Svar #4
29. september 2019 af nera

Forstår ikke helt fremgangsmåden


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. september 2019 af AMelev

#0 Problemet er vist ikke "Light Shot" som sådan, men at du har teksten, du har klippet, til at fylde hele vinduet i bredden. Det betyder enten, at man skal crolle frem og tilbage for at læse opgaven, eller at det bliver så småt, at det er ulæseligt - som på det vedhæftede billede i #2.
Sørg for, at det, du vil tage billede af, kun fylder ca. ½ skærmbredde men har "almindelig højde", før du klipper  billedet.

p1(x) har rødderne 10 og \pm \sqrt{11}i, og p2 skal have de samme rødder, så p2(x) = (x - 10)·(x + 11)2·q(x)
Da graden af p2 skal være 1 større end graden af p1, må q(x) være et 1.gradspolynomium.
Da q(x) skal være et reelt polynomium, og et reelt 1.gradspolynomium har en reel rod, så kan roden kun være 10. 
Altså må q(x) = a·(x - 10) og dermed p2(x) = a·(x - 10)·(x + 11)2·(x - 10), hvor a er et reelt tal ≠ 0 

#3 Hvorfor synes du ikke, at sidste sætning giver mening. "uden reelle rødder" er knyttet til de reelle 2.gradspolynomier.


Svar #6
29. september 2019 af nera

Rødderne i p_1(z) er 10 og -11, hvor sidstnævnte har multiplicitet 2. Kan ikke se hvor du får +\sqrt{11} og -\sqrt{11} fra


Svar #7
29. september 2019 af nera

Og hvad er q(x)? 


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. september 2019 af AMelev

#6 Du har ganske ret - jeg have læst det som x2 + 11 - og det ændrer jo unægteligt en hel del.

#7 q(x) er et 1.gradspolynomium, som du bliver nødt til at gange på (x - 10)·(x + 11)2 for at få et polynomium, der har 1 højere grad, hvis 10 skal være rod og 11 skal være dobbeltrod. Dermed bliver 10 også dobbeltrod. 

Hvis jeg har forstået den sidste sætning rigtigt, skal p2(x) = (x - 10)·(x + 11)·R2(x), hvor R2(x) skal være et 2.gradpolynomim uden relle rødder, dvs. hvor d < 0. Det kunne fx være R2(x) = x2 + 11.
Det, jeg ikke helt kan li ved den udlægning, er, at så er kravet om multipliciteten jo totalt overflødig.


Skriv et svar til: Bestem polynomium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.