Kemi

Respiration og Fotosyntesen

30. september 2019 af slimshady123 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej!

Jeg er igang med en fysik/kemi aflevering, men jeg er gået lidt i stå ved to af opgaverne.

Jeg skal forklare de kemiske formler for respirationen og fotosyntesen. Jeg vidste godt hvad de kemiske formler var, indtil jeg valgte at søge på det for at uddybe mit svar.

Jeg har hele tiden troet, at formlerne hed: CO2+H2O+Sollys+Grønkorn = O2 og glukose (fotosyntesen) og Glukose (sukker)+O2+Energi (mitokondrie) = CO2 (respiration), men da jeg så søgte på det, var det overhovedet ikke det der kom frem, så nu er jeg bare virkelig forvirret og håber på, at en (eller flere) af jer kan hjælpe!

På forhånd tak!!


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. september 2019 af ringstedLC

Respiration → CO2 + H2O + Energi (netto). Formålet med respiration er jo at udvinde den kemiske energi i sukkeret som fotosyntesen har indlejret i det og som stammer fra sollyset. 

Vedr. din søgning: Du falder nok nemt over mere komplicerede gennemgange af de to processer end den som forventes på dit niveau. Hvis du "nøjes" med at bruge stoffet fra dine bøger og viser, at du forstår sammenhængene, så er det fint.


Svar #2
30. september 2019 af slimshady123 (Slettet)

Okay, så forstår jeg det meget bedre.

Tusind tak for hjælpen!!


Skriv et svar til: Respiration og Fotosyntesen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.