Dansk

Forskel på adjektiver og adverbier?

06. oktober 2019 af zuzu0404 - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg skal snart op til AP og AP-Latin eksammen, men jeg forstår stadig ikke hvordan man kan se forskel på adjektiver og adverbier! Nogen der forklare mig det? Jeg har nemlig læst og løst opgaver, dog kan jeg stadivæk ikke finde ud af det.

Har i nogle foreslag til foreslag hvordan man kan forberede sig til latin?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2019 af Stygotius

Et adjektiv (tillægsord) udtrykker en egenskab ved noget, -altså hvad noget er. Derfor fortæller et adjektiv noget om sustantiver (navneord) og pronominer (stedord),

Et adverbium (biord) udtrykker nogle omstændigheder ved noget, dvs. det siger hyppigt noget om tiden hvornår noget foregår eller stedet hvor det sker eller måden det sker på eller graden af noget. Også småord som "ikke" - "altså" - "aldrig" - "måske" - "hér" - "dér" -  "oppe" - "nede"  - "meget" osv. er adverbier.

Meget tit danner man adverbier af adjektiver ved at tilføje et -t. Eks. "Hun har en smuk (adjektiv) stemme"  -  "Hun  synger smukt" (om måden, adverbium)

Adverbier fortæller noget om  verber ('han skriver pænt')- adjektiver ('hun er usædvanligt  dum') - andre adverbier ('han taler ' utroligt  langsomt')- hele sætninger ('han elsker hende 'desværre' ikke').

                                                


Svar #2
07. oktober 2019 af zuzu0404

Tak skal du have

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. oktober 2019 af B0i0C

#1

Et adjektiv (tillægsord) udtrykker en egenskab ved noget, -altså hvad noget er. Derfor fortæller et adjektiv noget om sustantiver (navneord) og pronominer (stedord),

Et adverbium (biord) udtrykker nogle omstændigheder ved noget, dvs. det siger hyppigt noget om tiden hvornår noget foregår eller stedet hvor det sker eller måden det sker på eller graden af noget. Også småord som "ikke" - "altså" - "aldrig" - "måske" - "hér" - "dér" -  "oppe" - "nede"  - "meget" osv. er adverbier.

Meget tit danner man adverbier af adjektiver ved at tilføje et -t. Eks. "Hun har en smuk (adjektiv) stemme"  -  "Hun  synger smukt" (om måden, adverbium)

Adverbier fortæller noget om  verber ('han skriver pænt')- adjektiver ('hun er usædvanligt  dum') - andre adverbier ('han taler ' utroligt  langsomt')- hele sætninger ('han elsker hende 'desværre' ikke').

                                                

I sætningen "hun er usædvanligt dum" er dum et adjektiv, da det beskriver "hun" :-).


Brugbart svar (1)

Svar #4
11. oktober 2019 af Stygotius

Det er jo naturligvis også præcis det jeg har skrevet i indlægget, -dvs. at et adverbium (usædvanligt) kan beskrive et adjektiv (dum).


Skriv et svar til: Forskel på adjektiver og adverbier?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.