Kemi

Redoxreaktion - organiske stoffer Carbonatom

06. oktober 2019 af Loua - Niveau: B-niveau

Jeg har meget svært ved redoxreaktioner, så derfor har jeg brug for hjælp til min skriftlige aflevering.
Jeg får følgende information om at i organiske stoffer er det et carbon atom, der ved et oxygen atom der skifter oxidationstal.
I spørgsmål A) Vis hvordan du finder OT for carbonatomet der er bundet til oxygen, det oxidationstal du når frem til er fælles for alle ketoner. Hvad er OT for C (carbon) i ketoner?

I spørgsmål B) Vis hvordan du finder OT for carbonatomet der er bundet til oxygen, det oxidationstal du når frem til er fælles for alle carboxylsyrer. Hvad er OT for C (carbon) i carboxylsyre?

I spørgsmål C) Vis hvordan du finder OT for carbonatomet der er bundet til oxygen, det oxidationstal du når frem til er fælles for alle aldehyd Hvad er OT for C (carbon) i aldehyd?

Jeg har fået figure med i opgaven, med ved ikke om de skal bruges eller hvordan jeg skal 'vise' hvordan man finder frem til de forskellige?
Skal jeg afstemme en redoxreaktion?
Anyway, jeg ville sætte rigtig stor hjælp på en forklaring og evt. en formel hvis det er det der skal bruges.

Mvh


Svar #1
06. oktober 2019 af Loua

Her er et billede af opgaven

Vedhæftet fil:hjçlp.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. oktober 2019 af mathon


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. oktober 2019 af mathon

Et radikals samlede Ot sættes til 0.

    a)   x+(-2)+0+0=0

          x = 2

    b)   x+(-2)+1+(-2)=0

          x = 3


Svar #4
06. oktober 2019 af Loua

Kan du uddybe det lidt mere? Forstår ikke hvordan du har gjort?
Så du sætter CH3 samlet OT til 0 og ved at O atomet har -2 i oxidationstal? altså ved a?
og hvad med b? der har vi H som er +1 og O atomer som er -2 samlet er det 3? har du løst det som en ligning? ved at isolere x? eller bare ændret fortegn?


Skriv et svar til: Redoxreaktion - organiske stoffer Carbonatom

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.