Dansk

Forskellen på subjektsprædikat og subjektsprædikativ?

14. oktober 2019 af OliverHviid - Niveau: A-niveau

Det er generelt sjældent at jeg selv stiller spørgsmål her på Studieportalen, men jeg er blot nysgerrig over hvad forskellen egentlig er på de to begreber? Grunden til at jeg spørger er at jeg kan huske at  dengang jeg gik i gymnasiet, så nævnte både min dansk-, engelsk- OG tysklærer at omsagnsled til grundled hedder "subjektsprædikat", men jeg har også set det blive kaldt "subjektsprædikativ", f.eks. herinde på Studieportalen. Så ja - hvad er forskellen?

Jeg siger tak på forhånd.

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. oktober 2019 af Stygotius (Slettet)

Det eneste rigtige er "subjektsprædikativ"

En sætnings prædikat (af latin "præ (= 'forud' / 'før') + dico  (= jeg siger) er noget helt andet, nemlig det der udsiges om subjektet, dvs.  alt andet end grundleddet , dvs. hele resten af sætningen..

I en sætning som "Den lille pige, der var forelsket i Søren Brun, boede i det gamle hus nede ved kirken sammen med sin gamle bedstemor",  er prædikatet  "der var forelsket i Søren Brun, boede i det gamle hus nede ved kirken sammen med sin gamle bedstemor"

At bruge betegnelsen "subjektsprædikat" om begrebet et subjektsprædikativ er en folkelig og upræcis  -og uvídenskabelig- og dermed dårlig praksis, som man bør holde sig fra.

At visse lærere anvender den, er bestemt ingen undskyldning.

Svar #2
15. oktober 2019 af OliverHviid

Tak for det gode og præcise svar Stygotius. Det var godt lige at få sat på plads hvad forskellen egentlig er på de to begreber. Det er dog stadig utroligt at der er så mange der siger (og tror) at subjektsprædikat=omsagnsled til grundled. Det er skam mærkeligt hvor udbredt den fejl egentlig er.

Brugbart svar (1)

Svar #3
15. oktober 2019 af Stygotius (Slettet)

Slettet

Svar #4
16. oktober 2019 af OliverHviid

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #5
16. oktober 2019 af Stygotius (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #6
15. august 2022 af Stygotius (Slettet)

Nu skal de uvidende børnehavebørn gudhjælpemig også rette på kompetente fagfolk.

Det er sgu egentlig hylende morsomt hvis det ikke i virkeligheden var så tragisk og pinligt.

Var der nogen der tænkte på hønen der vil belære  ægget??

Svar #7
28. august 2022 af OliverHviid

Ja, det er utroligt at ens kommentarer bliver slettet herinde hvis man nævner noget dårligt om folkeskolelærere. Derfor gætter jeg på at denne kommentar sikkert også bliver fjernet i den nærmere fremtid... da ingen kritik jo må blive rettet mod dem.

Brugbart svar (1)

Svar #8
28. august 2022 af Stygotius (Slettet)

Ja, selve udtrykket "subjektsprædikat" er jo noget nonsens. -Et prædikat (< lat. præ+dico= sige, erklære) er som bekendt alt det der udsiges om subjektet, dvs. alt i sætningen undtagen selve subjektet. I sætningen "Peter, der hadede alle fremmede, kunne ikke udstå svenskere" er prædikatet "der hadede alle fremmede, kunne ikke udstå svenskere".

Et prædikativ er et led som beskriver et andet led. Derfor taler man om  subjekts- og objektsprædikativer.

Jeg tror at årsagen til miseren er alm. sproglig dovenskab. 

.

Brugbart svar (0)

Svar #9
29. august 2022 af Moderatoren

Det er faktisk helt ligegyldigt, hvem der bliver kaldt idioter – det bliver slettet. Skriv pænt og kom med konstruktiv kritik. Det er meget enkelt:

Betingelserne for brug af forummet.

Hvis I vil diskutere folkeskolelærerenes kvalitet, så henviser jeg igen til folkeskolen.dk. 

Tråden er låst for yderligere indlæg.