Dansk

Forskellen på subjektsprædikat og subjektsprædikativ?

14. oktober kl. 20:26 af OliverHviid - Niveau: A-niveau

Det er generelt sjældent at jeg selv stiller spørgsmål her på Studieportalen, men jeg er blot nysgerrig over hvad forskellen egentlig er på de to begreber? Grunden til at jeg spørger er at jeg kan huske at  dengang jeg gik i gymnasiet, så nævnte både min dansk-, engelsk- OG tysklærer at omsagnsled til grundled hedder "subjektsprædikat", men jeg har også set det blive kaldt "subjektsprædikativ", f.eks. herinde på Studieportalen. Så ja - hvad er forskellen?

Jeg siger tak på forhånd.

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. oktober kl. 14:12 af Stygotius

Det eneste rigtige er "subjektsprædikativ"

En sætnings prædikat (af latin "præ (= 'forud' / 'før') + dico  (= jeg siger) er noget helt andet, nemlig det der udsiges om subjektet, dvs.  alt andet end grundleddet , dvs. hele resten af sætningen..

I en sætning som "Den lille pige, der var forelsket i Søren Brun, boede i det gamle hus nede ved kirken sammen med sin gamle bedstemor",  er prædikatet  "der var forelsket i Søren Brun, boede i det gamle hus nede ved kirken sammen med sin gamle bedstemor"

At bruge betegnelsen "subjektsprædikat" om begrebet et subjektsprædikativ er en folkelig og upræcis  -og uvídenskabelig- og dermed dårlig praksis, som man bør holde sig fra.

At visse lærere anvender den, er bestemt ingen undskyldning.

Svar #2
15. oktober kl. 17:27 af OliverHviid

Tak for det gode og præcise svar Stygotius. Det var godt lige at få sat på plads hvad forskellen egentlig er på de to begreber. Det er dog stadig utroligt at der er så mange der siger (og tror) at subjektsprædikat=omsagnsled til grundled. Det er skam mærkeligt hvor udbredt den fejl egentlig er.

Brugbart svar (1)

Svar #3
15. oktober kl. 20:31 af Stygotius

Det er jeg helt enig i. Det er underligt   -og faktisk for dårligt og for sjusket af folkeskolelærerne at de er så upræcise, men hele seminariekulturen går jo ud på "Du må gerne interessere dig for noget, men helst ikke for meget".  Jeg vover gerne den påstand at 99,9% af folkeskolens sproglærere er helt og aldeles ukvalificerede til deres arbejde. De ved intet om sprog.

Et prædikativ er et led som beskriver subjektet eller (det direkte) ) objekt  ......deraf betegnelserne "subjektsprædikativ"  (omsagnsled til grundled) og "objektsprædikativ (omsagnsled til genstandsled).

Det er vigtigt på tysk at huske at begge omsagnsled står i den samme kasus som det led de beskriver.

Eks.

(subj.præd.)  "Kennst du Hans Christian Andersen, den berühmten dänischen Verfasser?"

(obj,.præd.)   "Ich helfe gern meinem Onkel, dem hilflosen alten Mann"  

Svar #4
16. oktober kl. 02:40 af OliverHviid

"Jeg vover gerne den påstand at 99,9% af folkeskolens sproglærere er helt og aldeles ukvalificerede til deres arbejde. De ved intet om sprog." Ja, dette lyder vist meget korrekt. Jeg kan i hvert fald huske en episode fra dengang jeg gik i folkeskolen som passer meget godt med det udsagn - en af mine klassekammerater spurgte vores engelsklærer hvordan man omskrev en sætning fra aktiv til passiv, og vores lærer sagde ordret: "Ej, det har jeg faktisk også svært ved; det ved jeg ikke. Kan du ikke google det?" Denne person var "uddannet" som lærer, og noget siger mig at folkeskolelærernes faglighed ikke ligefrem er blevet bedre nutildags.

Brugbart svar (1)

Svar #5
16. oktober kl. 14:20 af Stygotius

He-he, ja det undrer mig ikke spor. Folkeskolelærere er bestemt ikke bleve fagligt bedre siden da. Man ser det bl.a. på at ansøgere til seminarierne dårligt kan stave deres eget navn.

Disse forhold er en katastrofe for hele Danmark og navnlig for eleverne. Man lader hele generationer af børn  og unge i stikken. Børn har vel også krav på kvalitet i undervisningen.

Man forstår ikke at regeringen blot lader sådanne forhold fortsætte og fortsætte. 

Man burde se på Finland hvor folkeskolelærere er universitetsuddannede og langt, langt bedre rustet til at undervise.

Skriv et svar til: Forskellen på subjektsprædikat og subjektsprædikativ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.