Matematik

Beregning af max tyngde på en hyldeknægt

16. oktober 2019 af Henriksoerensen - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg håber at der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig med dette.

Opgaven lyder på at finde ud af med hvor meget vægt man kan belaste en hyldeknægt

Hyldeknægtens kontaktflade med væggen er 20cm og den stikker 50 cm ud i rummet.

Hyldeknægten befæstiges i væggen med en fransk skrue og en nylondybel som ifølge producenten ikke bør belastes med mere end 0,28 kN i den type væg der er tale om

Ved nedenstående formel får jeg det til at blive at den kan tåle et vertikalt træk ud af væggen på 28 kg.

m = (280 N)/(10m/s2) = 28 kg.

Er ovennævnte formel korrekt til dette formål.

Næste spørgsmål: Med hvor mange kg kan jeg lave en lodret belastning af hyldeknægtens yderste punkt væk fra væggen uden at nylondyblen trækkes ud af væggen 

Venlig hilsen

Henrik Sørensen


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. oktober 2019 af Eksperimentalfysikeren

Vægt er en kraft og ikke en masse, så det er ikke den rigtige formel.

Du skal bruge vægtstangsreglen i stedet. Den siger, at summen af de momenter, der drejer den ene vej skal være lig summen af de momenter, der drejer den anden vej.

Tag moment om hyldeknægtens nederste punkt. En krafts moment er kraftens størrelse gange længden af dens arm, der måles vinkelret på kraften.


Svar #2
16. oktober 2019 af Henriksoerensen

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår det

Formel: M = F x a

M = moment, F = kraft og a er armens længe

Se vedhæftede tegning

Jeg tænker at det er F jeg gerne vil finde, men hvordan finder jeg M og er a 20 cm eller 50 cm

Vedhæftet fil:krafmo1.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #3
16. oktober 2019 af Eksperimentalfysikeren

Du har et moment, MT, fra tyngdekraften, FT. Den angriber i et punkt, der er 50cm fra omdrejningspunktet målt vandret. Derudover har du et moment, MS, fra skruens kraft FS. Den er vandret, så armen måles lodret ned til omdrejningspunktet. Den er 20cm. Du har så at MT = MS, og MT = FT* 50cm og MS = FS* 20cm. Du har et maksimum på kraften fra skruen. Det kan du indsætte og regne tyngdekraften ud.


Svar #4
16. oktober 2019 af Henriksoerensen

Håber at jeg forstår det rigtigt nu:

Jeg starter med at finde Ms:

Ms = 280 x 0,2 =56

Da Ms = Mt kan jeg finde Ft ved at lave om på formlen for Mt

Mt = Ft x 0,5

Ft = Mt/0,5

Ft = 56/0,5

Ft = 112

Vil det så sige at den kraft man kan påvirke hyldeknægten i sit yderste punkt er 0,112 kN?

Kan det laves om til en kilobetegnelse?


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. oktober 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det er rigtigt og det kan regnesom til masse ved at dividere ned tyngdeaccelerationen.


Svar #6
16. oktober 2019 af Henriksoerensen

Dvs det er ca 10, så svarer det til ca 11 kg. (øh er det ikke "gange med tyngdeaccelerationen")

Jeg kan kun sige at jeg er dig meget taknemmelig for hjælpen. Det havde jeg aldrig fundet frem til på egen hånd. 

Venlig hilsen

Henrik Sørensen


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. oktober 2019 af ringstedLC

#6

Dvs det er ca 10, så svarer det til ca 11 kg. (øh er det ikke "gange med tyngdeaccelerationen")

Nej, fordi:

1. \begin{align*} F &= m\cdot a \end{align*}

2. Tjek med enheder skal give kg.

3. Hvis du ganger giver overslaget over 1 T, hvilket er en urealistisk størrelse med kun en skrue.


Svar #8
16. oktober 2019 af Henriksoerensen

Ja ok selvfølgelig. Det er jo ikke 0,112 divideret med 10, men 112 divideret med 10.

Tak for opklaringen :-)


Skriv et svar til: Beregning af max tyngde på en hyldeknægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.