Matematik

Bestem a- og b-værdi for lineær sammenhæng

23. oktober 2019 af SofieAmalieJensen - Niveau: A-niveau

Hej,

jeg sidder med en forholdsvist let opgave, da jeg skal bestemme a-værdien og b-værdien for en funktion ud fra noget data. Men når jeg laver en lineær regression som der står i opgaven, får jeg en R^2 værdi på 0,15 som jo er meget ringe.. Jeg ville spørge om der er nogen der kan hjælpe mig med at se om der er noget jeg overser, eller om usikkerheden bare er så stor. Datasættet er vedhæftet, på funktionen betegner f(x) inflationsraten mens x betegner arbejdsløshedsraten.

Vedhæftet fil: phillip.xlsx

Brugbart svar (1)

Svar #1
23. oktober 2019 af ringstedLC

Se på værdierne. Hverken arbejdsløshedsraten i % eller inflationsraten i % som funktion af tiden kan give noget, der bare minder om en lineær funktion. Du må have misforstået et eller andet.

For en andengangs skyld; vedhæft et billede af opgaven og bilag, så vi ikke skal mase med download og screendump.

Vedhæftet fil:__0.png

Brugbart svar (1)

Svar #2
23. oktober 2019 af AMelev

Lav altid et punktplot i samme vindue som regressionsgrafen. Så kan du hurtigt afgøre, om det din beregnede model, der er skæv, eller om der bare er så store stokastiske variationer i datasættet.
Punkterne skal ligge jævnt fordelt om linjen.Hvis der er systematisk afbøjning i forhold til linjen, bør man overveje en anden model.

Det kan godt være, at en lineær model er den, der bedst beskriver udviklingen, men spørgsmålet er, om den - selv om den er den bedste - er tilstrækkelig god til reelt at kunne bruges til noget som helst.
Samfundsfagsfolk er noget mere tolerante, hvad angår størrelsen af residualer, end matematikere og naturvidenskabsfolk. 

Jeg går ud fra, at du i opgaven har fået pålæg om, at bestemme a og b ud fra en lineær model, og det må du så gøre.

Skriv et svar til: Bestem a- og b-værdi for lineær sammenhæng

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.