Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

STRÅLINGSBALANCE SPØRGSMÅL

24. oktober 2019 af TheGirl123

Hej, vi har lavet forsøg i NV om strålingsbalance. gik godt nok...Indtil jeg fik nogle spørgsmål. Kan i hjælpe mig? Ville være virkelig dejligt, da NV ikke er mit y-fag...Er meget dårlig til det, men skal her til eksamen snart, og vil gerne gøre noget ud af det. Så spørgsmålene er:

- Forklar hvorfor strålingsbalancen var som den var på netop det tidspunkt du målte. (Det var skyet.)

- Forklar også variationen i dine målinger (maksimum og minimumsværdier i forhold til overflader og hvor du pegede hen på himlen.)

- Havde i nogle fejlkilder i forbindelse med jeres dataindsamling. Havde de betydning for jeres resultater?

- Hvordan påvirkes strålingsbalancen, hvis det bliver fuldt overskyet?

- Hvis det bliver skyfrit?

- Hvordan vil du forvente at jordoverfladebs strålingsbalace vil være en skyfrit nat?

- Hvordan vil du forvente strålingsbalancen er en nat med skydække?

- Hvordan vil du forvente at strålingsbalancen for jordoverfladen vil være den 23. Juni kl. 5 om morgenen? Kl 12? kl 16? kl 21?

- Hvordan vil du forvente at strålingsbalancen for jordoverfladen vil være den 23 december kl. 5 om morgenen? Kl 12? kl 16? kl 21?

- Hvorfor er der ikke tropisk varme i nordgrønland om sommeren hvor solen skinner 24 timer i døgnet?

- Strålingsbalancen har stor betydning for temperaturen på et givent sted, men hvilken indflydelse kan vind og hav have?

Please hjælp! Ved forsøgs spørgsmålene har jeg bare brug for forklaringer til hvordan jeg svarer dem, i skal ikke give svar på dem, bare forklar hvad det er jeg skal skrive.

Ved de andre spørgsmål har jeg vel nok brug for svar fra jer...Kan slet ikke selv finde ud af det. Ved godt jeg ikke lærer noget af det, men eksamen nærmer sig, og det kan vel ikke gøre ondt at hjælpe lidt? TUSIND TAK!! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. oktober 2019 af Eksperimentalfysikeren

Hvordan har I udført forsøget? Hvilket udstyr brugte I? Der er mange variationsmuligheder.

Hvadvil du selv svare på  de spørgsmål du kan svare på? Hvilke spørgsmål kan du ikke svare på, og hvorfor?


Svar #2
24. oktober 2019 af TheGirl123

Vi har brug pyrameter og IR-termometer. :) Vi var uden for for at måle kortbølget strålinger med vores pyameter, og med IR-termometer har vi brugt til at måle den langbølgede stråling. 

Og det er nok alle spørgsmål jeg ikke kan svarer på, da jeg ikke forstår hvad man skal svarer.. Er ikke lige den bedste til at forstå sådan noget aha. Men har ærligt ingen ide hvad jeg selv har lyst til at svarer, er meget usikker. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. oktober 2019 af chyvak

Et par generelle, let simplificerede bemærkninger kan måske hjælpe dig videre:

Jordens strålingsbalance er et energibudget mellem den energimængde Jorden modtager fra Solen og den energimængde den udstråler tilbage til rummet. Energien modtaget fra Solen er primært kortbølget (synligt eller ultraviolet lys). To faktorer spiller en rolle i udstrålingen tilbage til rummet: emission og  refleksion. Refleksion indebærer at kortbølget stråling fra Solen reflekteres som kortbølget stråling fra en overflade. Til eksempel reflekterer sne optil ca. 90% af den kortbølgede stråling, den modtager. Andre gode reflektorer er ørkener, is, skyer. Emission skyldes at alle legemer der har en temperatur udsender stråling i form a langbølget stråling (IR).

Skyers indvirkning på strålingsbalancen afhænger af en række forhold, såsom deres beliggenhed (højde), tykkelse, sammensætning. Generelt kan man sige at der er to modsatrettede effekter af en sky.

 En sky vil dels reflektere noget af den indkommende kortbølgede stråling, dels emittere noget af den fra Jorden emitterede langbølgede stråling dels ud i rummet, dels ned mod jorden. Refleksionen vil have en kølende virkning da mindre energi når Jorden. Den anden vil have en varmende virkning da skyen netto vil emittere mere ned mod Jorden end ud til rummet (fordi emissionsgraden afhænger direkte af temperaturen, og skyer er almindeligvis koldest i toppen, så de emittere mindre der end nederst mod Jorden).

Lidt groft kan man sige at højtliggende tynde skyer har en varmende effekt da de ikke reflekterer meget at den indkommende stråling men absorberer meget af den udgående langbølgede stråling. Omvendt for lavtliggende, tykke skyer.

I i ovenstående er der informationer nok til at svare på de fleste af dine spørgsmål. Eksempelvis:

På en skyfri dag er der stor indstråling hvilket vil føre til opvarmning indtil tilbagestrålingen balancerer energibudgettet.

På en skyet dag er der lav indstråling men udstråling fra Jorden og tilbageemission fra skyer, så balancen forskubbes mod den langbølgede stråling.

I en skyfri nat er der lav indstråling og stor udstråling.

I en skyet nat (lavthængende, tykke skyer) er der lav indstråling og balancen rykker mod langbølget emission fra Jorden og tilbageemission fra skyerne ned mod Jorden.

Is på Grønland reflekterer ~90% af den indkommende stråling hvilket resulterer i lav opvarmning af overfladen.

Vand kan absorbere kortbølget indstråling og fungere som varmereservoir, vind kan flytte opvarmede/afkølede luftmasser rundt.


Svar #4
25. oktober 2019 af TheGirl123

Tusind tak!!

Skriv et svar til: STRÅLINGSBALANCE SPØRGSMÅL

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.