Biologi

Hardy-Weinberg-ligevægt

27. oktober 2019 af NW12 - Niveau: A-niveau

Halløj! Nogle som kan hjælpe med disse to opgaver, vil meget gerne en så simpel og enkel forklaring og svar på spørgsmålene så muligt, så jeg let kan forstå det:). Tak på forhånd. 


Svar #1
27. oktober 2019 af NW12

Her er opgaverne

Vedhæftet fil:HW.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. oktober 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. oktober 2019 af peter lind

sandsynligheden for at have et eller 2 gener for albinisme p er så givet ved p=1/10000


Svar #4
27. oktober 2019 af NW12

Men hvordan udrenger man de forskellige ting i opgave 2? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. oktober 2019 af peter lind

Du har i opgaven at der forventes at p2, 2p(1-p og (1-p)2 så  prøv i den sidste opgave at beregne p fra

p2 =0,756

2p(1-p) = 0,242

(1-p)2 = 0,002

og se om de stemmer overens


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. oktober 2019 af peter lind

Jeg vil lige advare mod at bruge χ2 teste. χ2 fordelingen er bestemt ud fra en normalfordeling. Ved testens brug forudsættes også kendskab til spredningen. Den kan så bruges med tilnærmelse i tilfælde hvor fordelingen er tilnærmet normalfordelt. Dette gælder således polynomialfordeingen, men for at tilnærmelsen holder skal man have data nok. Det er slet ikke tilfælde her, hvor man kun har 3 data.

Brug i stedet at usikkerheden på de indgående data. Usikkerheden burde være opgivet; men ud fra de opgivne data vurdere jeg dem til at være 1 til 2 promille. Det skulle så også være den størrelsesorden på resultat. Ud fra det følger seglcelleanæmi ikke Hardy-Weinberg loven. Det er især den laveste del, der er forkert. Foreløbig gæt: Der sker tiere aborter med dobbeltgen defekten. Der kan også være noget  med partnevalget 


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. oktober 2019 af peter lind

I #6 1 til 2 promille rettes til 0,1 til 0,2 altså ikke noget med relativt


Skriv et svar til: Hardy-Weinberg-ligevægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.