Biologi

Det centrale dogme, mutationer

05. november 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er der en/nogle der vil hjælpe mig til at forstå det, og evt få svaret på spørgsmålene. Jeg ved det er lidt svært at forklare over skrift, men håber jeg kommer frem til noget. Det er mest anden del af opgaven,der er skrevet med fed,jeg gerne vil forstå. (Vi har arbejdet med transkriptionen og translationen ift DNA)

*** Kurt placerede en amøbe, der er en eukaryot celle, i et næringsmedium indeholdende radioak-tivt mærket uracil, der er helt ufarligt for cellen. Efter to timer kunne han måle mest radioaktivitet i kernen (1 på figuren). Hvorfor det?

Han isolerede den radioaktive kerne og satte den ind i en anden amøbe, hvis egen kerne var blevet fjernet (2). To timer senere kunne han måle radioaktivitet i den nye amøbes cytoplasma og efter yderligere nogle timer er der næsten ingen radioaktivitet i kernen (3).

a. Hvorfor det?

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. november 2019 af Skaljeglavedinelektier

Uracil bruges i kernen, derfor skal det først ind i kernen, hvor det bruges til at lave mRNA - transskription.

mRNA bruges til at lave proteiner ude i cytoplasma - translation. 

Svar #2
05. november 2019 af HFNU (Slettet)

Nu spørger jeg lige for at være helt sikker , jeg er helt med :”To timer senere kunne han måle radioaktivitet i den nye amøbes cytoplasma og efter yderligere nogle timer er der næsten ingen radioaktivitet i kernen” (3). Kernen der bliver omtalt er det kernen i den eukaryote celle ?

Brugbart svar (1)

Svar #3
05. november 2019 af Skaljeglavedinelektier

Ja. Det handler om rækkefølgen:

radioaktivt uracil --> Kerne --> mRNA dannes i kernen med det radioaktive uracil (derfor kan det måles her) --> mRNA (med det radioaktive uracil indbygget) ud i cytoplasmaet --> der dannes proteiner. 

Man bruger det radioaktive uracil i kernen, og sender det ud i cytoplasmaet - derfor fås skiftet i, hvor man måler radioaktiviteten. Der er kun radioaktivitet så længe, der rent faktisk er noget radioaktivt materiale. 

Svar #4
10. november 2019 af HFNU (Slettet)

Når ja. Det kan jeg godt se. Mange tak

Svar #5
10. november 2019 af HFNU (Slettet)

Nu ved jeg at det ikke helt har så meget med proteinsyntesen at gøre , alligevel . Men mit spørgsmål er om dna . Hvorfor skal dna overhovedet kopieres? Er det simpelt sagt for at den kan overleve ??

Brugbart svar (1)

Svar #6
11. november 2019 af Skaljeglavedinelektier

DNA replikation er nødvendig for, at celler kan dele sig - så de er en kopi af hinanden (mitose). 

Svar #7
12. november 2019 af HFNU (Slettet)

Men er formålet med mitose ikke at der sker en vækst, at vi får dannet nye celler, men det kan kun ske ved at der så sker en DNA replikation så?

Svar #8
12. november 2019 af HFNU (Slettet)

Hej jeg ved ikke helt om der er nogle der kan forstå den her opgaveformulering, da jeg desværre nok ikke kan sætte det op bedre, men nu håber jeg at der måske er nogle der gider at kigge på det og hjælpe mig lidt. 

1000 tak 

Punktmutationer. Her ses et kort udsnit af et mRNA’et fra et gen, og fra fire gener, der alle er opståede ved mutation af det oprindelige gen:  Oprindeligt gen: -AUG-CCG-UAU-GCA-

Mutation 1 -AUG-CCG-UAU-AGC-A

Mutation 2 -AUG-CCC-UAU-GCA-

Mutation 3 -AUG-CCG-UCU-GCA-

Mutation 4 -AUG-CCG-GCA-   

Numrene 1 til 4 på mutationerne skal du fordele rigtigt ud for disse begreber (der kommer flere numre ved nogle af linjerne, og nogle af numrene skal skrives flere gange):  Substitution Tavs mutation/ silent mutation Deletion Insertion Frameshift mutation     

Hvad er konsekvensen for de fire gener (fordel igen tallene 1 til 4)? 

Her sker ingenting

Her udskiftes en aminosyre

Her forsvinder en aminosyre

Her indsættes en aminosyre

Her forsvinder tre aminosyrer.

Næsten hele proteinet ændres

Brugbart svar (0)

Svar #9
13. november 2019 af Skaljeglavedinelektier

Ja det kræver netop en DNA replikation for celledeling. 

Hvad er dine bud på ændringerne? 

Skriv et svar til: Det centrale dogme, mutationer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.