Matematik

Forskrift

06. december 2019 af Danmark2018 - Niveau: B-niveau

En stor Volve og en lille Folkevogn stiller op til en hastighedsprøve. De to bilers tilbagelagte vej som funktion af tiden i sekunder tænkes givet ved:

Volvo: S= 1,5 x t

Folkevogn: S= 1,0 x t

- Bestem for af de to biler en forskrift for hastigheden som funktion af tiden. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2019 af peter lind

Hastigheden er den afledede af vejlængden


Svar #2
06. december 2019 af Danmark2018

Ja, men jeg ved ikke hvordan jeg gør det

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. december 2019 af janhaa

#0

En stor Volve og en lille Folkevogn stiller op til en hastighedsprøve. De to bilers tilbagelagte vej som funktion af tiden i sekunder tænkes givet ved:

Volvo: S= 1,5 x t

Folkevogn: S= 1,0 x t

- Bestem for af de to biler en forskrift for hastigheden som funktion af tiden. 

v1 = 3t

v2 = 2t


Svar #4
06. december 2019 af Danmark2018

Jeg er ikke med

Brugbart svar (0)

Svar #5
06. december 2019 af peter lind

se formel 133 side 24 i din formelsamling


Svar #6
06. december 2019 af Danmark2018

Har kigget i den, men kan ikke finde ud af en forskrift

Brugbart svar (0)

Svar #7
06. december 2019 af janhaa

#3
#0

En stor Volve og en lille Folkevogn stiller op til en hastighedsprøve. De to bilers tilbagelagte vej som funktion af tiden i sekunder tænkes givet ved:

Volvo: S= 1,5 x t

Folkevogn: S= 1,0 x t

- Bestem for af de to biler en forskrift for hastigheden som funktion af tiden. 

v1 = 3t

v2 = 2t

s1 ' (t) = v1(t) = 3t

s2 ' (t) = v2(t) = 2t


Svar #8
06. december 2019 af Danmark2018

Hvad er udregningen?

Brugbart svar (0)

Svar #9
06. december 2019 af janhaa

#8 Hvad er udregningen?

do you read your book?


Svar #10
06. december 2019 af Danmark2018

Hvad skal det betyde, Janhaa??

Brugbart svar (0)

Svar #11
06. december 2019 af janhaa

læser du din bog?


Svar #12
06. december 2019 af Danmark2018

Ja selvfølgelig. Jeg er bare ikke mester elev i matematik

Brugbart svar (0)

Svar #13
07. december 2019 af mathon

...det behøver du heller ikke være
   for at anvende:
                                      \small v(t)=\tfrac{\mathrm{d} s}{\mathrm{d} t}\qquad\left ( \mathrm{\acute{e}}\textup{n-dimensionalt} \right )

ellers generelt:

                                      \small \mathbf{v}(t)=\tfrac{\mathrm{d} \mathbf{s}}{\mathrm{d} t}\qquad \left ( \textup{vektorligning} \right )


Svar #14
07. december 2019 af Danmark2018

Jeg forstår ikke hvad svaret er


Brugbart svar (0)

Svar #15
07. december 2019 af Anders521

#14 Opgaven er følgende "Bestem for af de to biler en forskrift for hastigheden v som funktion af tiden." For Volvoen har du S1(t) = 1,5·t2.  Du er nødt til at afkode hvad S1 og t betegner i opgaven. Den førstnævnte betegner vejlængden (eller strækningen) og den anden tiden. 

Ifølge #1 er "Hastigheden er den afledede af vejlængden". Dette begreb har du stødt på i differentialregning. Hvordan finder man så den afledede af vejlængden S1? I #5 opfordres du at i bruge formelsamlingen s.24 med formlen (133). Kigger jeg på formlen står der xa og axa-1, hvor den første er en (potens)funktion og anden er den afledede af funktionen. Den skal du bruge og så kan du endelig nå frem til svaret som er givet i #3.

Det kan godt være du læser din bog, men du er nødt læse mere aktivt, f.eks. at understrege begreber og lave eksemplerne i bogen. Stil spøgsmål til indholdet i deri og forsøg selv at svare på dem.   


Skriv et svar til: Forskrift

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.