Matematik

En funktion f

09. december 2019 af NW12 - Niveau: B-niveau

Halløj! Nogen som kan hjælpe med denne opgave? Opgaven er uden hjælpemidler:). Vil meget gerne have en forklaring på hvordan man løser den

Vedhæftet fil: uruhrnr.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. december 2019 af oppenede

Beregn f(-2), f(2), og isoler x i ligningen f(x) = 0.

Da 1 < 0 er falsk, må den i midten være udefineret, og den sidste må være at x tilhører den tomme mængde.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. december 2019 af mathon

Det nederste interval er udtrykt forvirrende.

Skal formentlig være: \small 0\leq x<1


                   \small f(x)=\left\{\begin{array}{ccr}-(x-1)^2&&-4<x<0\\x-1&&0\leq x< 1 \end{array}\right.


Svar #3
09. december 2019 af NW12

HVordan gør jeg det? Det er det som jeg ikke forstår...


Svar #5
09. december 2019 af NW12

Det giver altså ikke mening, hvordan skal jeg kunne udfylde min tabel med de to funktioner?


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. december 2019 af mathon

                      \small \begin{array}{llll}&f(-2)=-(-2-1)^2=-(-3)^2=-9\\\\&f(2) \qquad \textup{er ikke defineret}\\\\&f(x)=0\\\\&x=\left\{\begin{array}{lll}-(x-1)^2=0\Leftrightarrow x=1&\textup{som m\aa \ forkastes, da x=1 ikke er intervaldefineret}\\\\x-1=0\Leftrightarrow x=1& \textup{som m\aa \ forkastes, da x=1 ikke er intervaldefineret} \end{array}\right. \end{array}


Svar #7
09. december 2019 af NW12

Så jeg skal sætte 1 ind på x's plads og så finder jeg det sidste x i tabellen'?


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. december 2019 af mathon

f(x)  = 1 har ingen løsning i de intervaller "jeg har fortolket".

Du må finde ud af, hvorledes det nederste interval skal "fortolkes".  (måske er det bare din egen tastefejl)


Svar #9
09. december 2019 af NW12

Sorry. Min lærer havde skrevet opgaven forkert, den skal se sådan ud: Jeg er ked af det, men jeg forstår simpelthen ikke hvordan jeg kan udfylde de tomme pladser. Jeg har læst det i har skrevet, men det giver ikke mening....

Vedhæftet fil:222.png

Brugbart svar (0)

Svar #10
10. december 2019 af oppenede

Din lærer skriver formentligt stadig forkert, da der ikke gælder 1 ≥ 5


Skriv et svar til: En funktion f

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.