Matematik

Differentialligninger

10. december 2019 af Vashu - Niveau: Universitet/Videregående

Nogen der kan hjælpe med denne diffligning?

Vedhæftet fil: vedhæft.docx

Svar #2
10. december 2019 af Vashu

Der er ikke rigtigt et svar til de 2 i dokumentet (Det er 2 helt nye som jeg ikke forstår helt dsv) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. december 2019 af janhaa

oppgave 1 er lik link 2


Svar #4
10. december 2019 af Vashu

Undskyld, men det giver overhovedet ikke et svar på de opgaver jeg har lagt ind i det vedhæftede word dokument, det er jo 2 helt forskellige opgaver fra de links som du lige har sendt 


Svar #5
10. december 2019 af Vashu

Ville sætte pris, hvis du i denne tråd kunne hjælpe mig med de 2 opgaver jeg har vedhæftet i worddokumentet mange tak 


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. december 2019 af mathon

                       \small \begin{array}{llll}a)& \frac{\mathrm{d} y}{\mathrm{d} x}=-2xy+8x\\\\& \frac{\mathrm{d} y}{\mathrm{d} x}=-2x\left ( y-4 \right ) &\textup{variablerne separeres}\\\\ &\frac{1}{y-4}\, \mathrm{d}y= -2x \, \mathrm{d}x&\textup{der integreres}\\\\& \int\frac{1}{y-4}\, \mathrm{d}y=\int -2x \, \mathrm{d}x \\\\ & \ln(\left | y-4 \right |)=-x^2+C_1\\\\& \left | y-4 \right |=C_2e^{-x^2}\\\\ &y=Ce^{-x^2}+4 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. december 2019 af mathon

                       \small \small \begin{array}{llll}b)&\textup{partikul\ae r l\o sning}\\\\ &y=Ce^{-x^2}+4\\\\&3=C\cdot e^{-1^2}+4\\\\&-1=C\cdot e^{-1}\\\\&C=-e\\\\&y=-e\cdot e^{-x^2}+4\\\\&y=- e^{1-x^2}+4 \end{array}


Svar #8
11. december 2019 af Vashu

Hvad med opgave 2?

Svar #9
11. december 2019 af Vashu

Og tak! Men forstår ikke hvordan du separere variablerne til -2x(y-4)

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. december 2019 af mathon

...du dividerer på begge sider med (y-4).


Brugbart svar (0)

Svar #11
11. december 2019 af mathon

                       \small \begin{array}{llll}a)& \frac{\mathrm{d} y}{\mathrm{d} x}=\frac{\sqrt{y}}{x}&x>1&y>0\\\\& \textup{separer de variable ...}\end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #12
11. december 2019 af janhaa


Skriv et svar til: Differentialligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.