Kemi

Polaritet af THC

14. december 2019 af Covem - Niveau: C-niveau

Hejsa, jeg kunne godt bruge noget hjælp til at bestemme polaritet af Δ9-THC.

Det er så lang tid siden, jeg har arbejdet med det, så kan slet ikke huske det.

Jeg har fundet elektronegativitets forskellene mellem de forskellige stoffer, og der er klart overvejende upolære bindinger. Men så er der noget med symmetri, der kan have indflydelse og intermolekylære kræfter (van der Wall), som jeg ikke har styr på. 

Håber der er nogen, der kan hjælpe - billede af molekylet er vedhæftet

Vedhæftet fil: THC Delta 9.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
14. december 2019 af ChemistryIsKey

Hej! THC er overordnet et meget upolært molekyle. Som du selv pointerer, så består det næsten udelukkende af upolære C-H og C-C bindinger, bortset fra en hydroxygruppe og et ether oxygen (men disse to grupper kan ikke forventes at øge polariteten meget i forhold til det store upolære carbonskelet).

THC har en opløselighed på 0.0028 g/L, hvilket naturligvis er i overensstemmelse med at THC er et ganske upolært molekyle.

Der er ikke nogen betydningsfuld symmetri i molekylet der kan have indflydelse på polariteten. Du har ret i at van der Waalske interaktioner er tilstede, men det er de i alle molekyler, og har ikke yderligere betydning for polariteten.

Håber det kan hjælpe lidt, ellers må du skrive igen :)


Svar #2
14. december 2019 af Covem

#1

Hej! THC er overordnet et meget upolært molekyle. Som du selv pointerer, så består det næsten udelukkende af upolære C-H og C-C bindinger, bortset fra en hydroxygruppe og et ether oxygen (men disse to grupper kan ikke forventes at øge polariteten meget i forhold til det store upolære carbonskelet).

THC har en opløselighed på 0.0028 g/L, hvilket naturligvis er i overensstemmelse med at THC er et ganske upolært molekyle.

Der er ikke nogen betydningsfuld symmetri i molekylet der kan have indflydelse på polariteten. Du har ret i at van der Waalske interaktioner er tilstede, men det er de i alle molekyler, og har ikke yderligere betydning for polariteten.

Håber det kan hjælpe lidt, ellers må du skrive igen

Tusind tak for svar! Det var en kæmpe hjælp.

Det lyder til du har styr på emnet, så må jeg spørge dig, om du vurderer at jeg skal inddrage van der Walls kræfter, hvis jeg skal redegøre for og analysere THC's kemiske struktur?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. december 2019 af ChemistryIsKey

Hmm jeg ville sige at van der Waalske kræfter ikke er så essentielt for selve strukturen. De eksisterer som sagt for alle molekyler, så det er ikke fordi det er ‘specielt’ for THC.

Jeg ville nok hellere lægge fokus på de funktionelle grupper i molekylet og måske polariteten som du også beskriver. Desuden er der to kirale carbonatomer, så du kan måske også komme ind på spejlbilledisomeri (optisk isomeri) - Fx er der en bestemt enantiomer som er aktiv i kroppen?

Carbonskelletet er også ret interessant i sig selv, idet der er ganske mange ringe, så det kunne måske også være godt at snakke om. Og så hvis du finder det relevant kan man selvfølgelig snakke om hvordan stoffet virker i kroppen, fx hvilken receptor binder det til og i hvilket væv? Strukturen er jo bestemmende for hvordan et stof virker i kroppen, så prøv at se om der er dele af strukturen der er vigtige for den biologiske aktivitet (og finder der fx analoger af THC der også har effekt i kroppen, og har de nogle strukturelle træk der ligner THC?).

Bare nogle idéer, men du skal selvfølgelig skrive det der falder dig relevant og bliver efterspurgt af din lærer :)

Svar #4
14. december 2019 af Covem

Igen tusind tak, det er lige sådan et svar jeg har brug for. Jeg har været inde at kigge på de chriale centre, og redegjort for nervesystemet, samt analyseret THC's indvirkning på det, herunder receptorerne. Din besked er meget bekræftigende og motiverende, så virkelig mange gange tak - det skal du have at vide.


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. december 2019 af ChemistryIsKey

Det er jeg glad for at høre - det lyder som om du har helt styr på det! Held og lykke med det hele og god jul :)

Skriv et svar til: Polaritet af THC

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.