Matematik

isoler y

17. december 2019 af bokaj123 - Niveau: A-niveau

tænkte at gange igennem med eksponenten u/(u-1) men det er som om det ikke passer helt


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2019 af PeterValberg

Jeg indsætter lige dit billede, det gør det nemmere at hjælpe

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. december 2019 af PeterValberg

Det må vel være:

y(i)=\left(\frac{p(i)}{Y^{\left(\tfrac{\mu-1}{\mu} \right )}} \right )^{\tfrac{\mu}{1-\mu}}

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #3
17. december 2019 af bokaj123

ja det tænkte jeg også men den skal se sådan ud: se vedhæftet


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. december 2019 af Anders521

# 3

(En øvelse i potens- og brøkregneregler). Du er givet udtrykket i #2, men dette er det samme som 

y(i) = [ p(i) · Y -(μ-1)/μ  ] μ/(1-μ)   =  p(i)μ/(1-μ) ·{ Y -(μ-1)/μ } μ/(1-μ)   =     p(i)-μ/(μ-1) ·{ Y (1-μ)/μ }μ/(1-μ)

= p(i)-μ/(μ-1)·Y

som er det ønskede resultat.


Svar #5
17. december 2019 af bokaj123

så man skal faktisk bare indse at 1 / Y (μ-1)/μ    = Y-(μ-1)/μ


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. december 2019 af Anders521

# 5

Ja, et simpelt eksempel: brøken 1/101 er det samme som 10-1  


Svar #7
17. december 2019 af bokaj123

Anders521 må jeg lige spørge om en ting mere? se vedhæftede fil i dette svar:

Jeg skal finde FOC = first order condition eller sagt på dansk den partielt afledte af p(i) men synes udtrykket er lidt trælst. kan du gennemskue det?


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. december 2019 af Anders521

# 7

For at komme til det sidste linje, må du umiddelbart bruge nulreglen i FOC-udtrykket. Det giver dig [ ] = 0 eller Y = 0. Det første skal der laves en del omskrivninger. Som start kunne du "fjerne" brøken μ/(μ-1) ved blot at gange med μ -1 på begge sider af lighedstegnet, så får du noget i retning af 

                                                              (μ-1)·p(i)(*- (p(i) - mc) ·μ ·p(*)-1 = 0

En faktorisering med p(i)(*) således at p(i)(*) [ ] = 0 kan måske hjælpe dig videre så du når det ønskede udtryk.

 


Svar #9
17. december 2019 af bokaj123

jeg er ikke helt sikker på jeg fik forklaret mig præcist nok, det er FOC af den første ligning i svar #7 (vedhæftet) jeg har lidt vrøvl med. 


Svar #10
17. december 2019 af bokaj123

det vil sige

f(p) = (p - mc)* p-u/(u-1) * Y

f'(p) = ?


Svar #11
17. december 2019 af bokaj123

og så sæt den afledte = 0


Brugbart svar (0)

Svar #12
17. december 2019 af Anders521

# 9, 10 & 11

... I den vedhæftede fil er der ikke en funktion der hedder f, så f(p) giver ikke mening. Det første udtryk i filen skal måske læses som hvis der var tale om en betinget sandsynlighed P( A | B ): du maksimerer størrelsen (p(i) -mc)·y(i) mht. p(i) under forudsætning af at y(i) = p(i)-μ/(μ-1)·Y.


Skriv et svar til: isoler y

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.