Kemi

Funktionelle grupper

23. december 2019 af jhandi - Niveau: Universitet/Videregående

Hej nogle, der kan hjælpe med følgende opgaver?

a) Angiv og navngiv de funktionelle grupper i Aplaviroc: husk at angive for hver funktionelle grupper (hvor der er relevant) om den er primær, sekundær eller tertiær. 

Her har jeg bestemt følgende grupper, men er i tvivl om det er rigtigt, fordi jeg er i tvivl om et carbonatom være i to funktionelle grupper?

Carboxylsyre (gul), phenylgrupper (orange), sekundær amid (rød), sekundær alkohol (grøn), tertiær amid (blå), teriær amin (blå), ether (sort). 

b) Forklar hvorfor Aplaviroc er en blanding af stereoisomere stoffer, og optegn tydeligt den form, der har (R)-konfigurationen for alle stereocentre. Husk at angive prioriteringer med tal (højeste prioritet starter med 1) for de enkelte grupper til det stereocentrum du beskriver. 


Svar #1
23. december 2019 af jhandi

.


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. december 2019 af gerthansen

a) ser rigtig nok ud. Dog ved jeg ikke hvorvidt man siger phenol er en funktionel gruppe eller om man rangerer amider efter primær, sækunder og tærtier.

b)
Start med at finde de kirale centre der er, jeg kan personligt kun finde to. Dernæst sætter du dem i prioritetet rækkefælge, og finder så ud af om det er R eller S


Skriv et svar til: Funktionelle grupper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.