Geografi

Hvad er sammenhængen mellem pladebevægelser og vulkanisme?

05. januar 2020 af Gsmeyra - Niveau: C-niveau

Hej folkens, 

Mit spørgsmål er så, Hvad er Hvad er sammenhængen mellem pladebevægelser og vulkanisme? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar 2020 af ringstedLC

Læs om pladetektonik/vulkaner.


Svar #2
05. januar 2020 af Gsmeyra

Det har jeg men der spiller mange forskellige faktorer, så er lidt forvirret over det jeg skal fokuserer på :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. januar 2020 af ringstedLC

Ja, det er der. Ikke ret meget i naturen er simpelt.

De fleste aktive vulkaner ligger langs kanterne af pladerne; fx i "the ring of fire" som er omkredsen af den plade, der dækker det meste af Stillehavet. Den grænser bla. op til den nordamerikanske-, den australske- og den filippinske plade. En oceanplade er tungere end en kontinentalplade og derfor dykker den, der hvor de presses mod hinanden. Det bevirker, at kont.-pladen hæves og nogle steder sprækker, så magmaen kan undslippe ved vulkanudbrud.

Også der hvor pladerne glider fra hinanden kan der være vulkansk aktivitet; fx den atlantiske højderyg. Det er den undersøiske bjergkæde, der ligger, hvor den nordamerikanske- og den sydamerikanske plade glider mod vest, mens den eurasiske- og den afrikanske plade glider mod øst. Her har magmaen længe stået og "småsimret" op i det mellemrum, der er opstået. De øer, der ligger ude i Atlanterhavet fx Island, er så steder, hvor udslippene har været større.

Se på nedenstående link, observer pilene og tænk over hvorfor fx New Zealand lige har haft et vulkanudbrud.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/Plates_tect2_da.svg/1024px-Plates_tect2_da.svg.png


Svar #4
06. januar 2020 af Gsmeyra

Tusind tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: Hvad er sammenhængen mellem pladebevægelser og vulkanisme?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.