Studievejledning

Supplering mat A og indflydelse på gennemsnit?

09. januar 2020 af Victoria171

Hej allesammen. Jeg har to spørgsmål: Jeg har på min linje matematik på B, men vil gerne supplere til A efter gymnasiet, hvilket i mit tilfælde så ville blive mit 6. A-fag, da jeg af taktiske grunde hæver engelsk til A i stedet for matematik i 3.g (engelsk bliver dermed mit 5 A-fag i 3.g). Som STX'er kan man så gange sit snit med 1,06 hvis man har 6 A-fag, også selvom det 6. er ved supplering efter? Eller er det maksimale man kan gange med 1,03 som er det gældende for 5 A-fag?

Mit andet spørgsmål er: Jeg er godt klar over, at supplering ikke kan trække op i ens snit, men kun vedligeholde det eller trække ned. Men hvis jeg f.eks. får 10 i matematik eksamen på B-niveau som jo tæller med en vægt på 1.5, og også formår at få 10 ved supplering af mat til A-niveau, vil det så trække mit snit op, da A-niveau jo vægter 2? eller vil det ikke have en indflydelse? Jeg ved det lyder lidt kringlet, men kunne være virkelig rart at få svar på! På forhånd tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. januar 2020 af Moderatoren

Jeg tror ikke, at det har ændret sig: det er ikke muligt at ændre sit gennemsnit efter sidste eksamen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. januar 2020 af guzbak

Som jeg har forstået det vil det aldrig kunne ændre dit gennemsnit i den positive retning.

Den nye regel om genberegning af karaktergennemsnit gælder for dig, der afslutter din stx, htx, hhx, hf eller eux efter den 1. maj 2020 og efterfølgende supplerer via gymnasial supplering (GS), hf-enkeltfag og lignende.

Den nye regel betyder, at hvis det genberegnede gennemsnit er lavere end det oprindelige, vil det være det nye, der gælder, når du skal søge ind på en videregående uddannelse. Hvis det genberegnede gennemsnit er højere end det oprindelige, ændres dit gennemsnit ikke. Du kan altså ikke forbedre dit gennemsnit via supplering.

link: https://www.ug.dk/6til10klasse/gymnasiale-uddannelserungdomsuddannelse/nyereglerfra2019/genberegning-af-karaktergennemsnit

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Supplering mat A og indflydelse på gennemsnit?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.