Matematik
Kombinatorik
Hej.
Jeg har en opgave som jeg gerne vil have hjælp til.
" der et fire forskellige slags kaffe, fire slags mælk, tre slags topping, og tre slags småkager. Hvor mange forskellige slags bestillinger kan man lave?"
Jeg er meget itvivl om hvad jeg skal gøre. Jeg har prøvet at sagt 4*4*3*3/13 = 11077, men det syntes jeg ikke virker rigtigt.
Tak for hælpen på forhånd.
Svar #1
09. januar 2020 af peter lind
Hvorfor dividerer du med 13 ?. Resultatet er ikke rigtig
Hvis du skulle vælge en alle slags får du 4*4*3*3 men skal det absolut være en af alle slags ? Hvad med enten kaffe eller mælk ?
Svar #3
09. januar 2020 af Capion1
Ja, der er i alt fire (af hinanden uafhængige) valgsituationer.
Da det formodentlig er ligegyldig, i hvilken rækkefølge valgene foretages, er antallet af mulige
bestillinger 3·3·4·4
Svar #4
10. januar 2020 af Soeffi
#0. Svaret er 4·4·3·3, hvis du skal vælge netop en af hver.
Hvis du skal vælge netop en slags kaffe, men ikke behøver at vælge nogen af de andre, så er kombinationsmulighederne: 4·5·4·4, hvor du til hver af de andre lægger muligheden "ingen".
Svar #5
11. januar 2020 af AMelev
Det er et rent "tælletræ"
For hver slags kaffe (4) kan du vælge 4 slags mælk, så du har 4·4 forskellige kaffe-mæk kombinationer.
For hver af disse, kan du vælge 3 slags topping, så du har 4·4·3 forskellige kaffe-mælk-topping kombinationer.
For hver af disse, kan du vælge 3 slags småkager, så du har 4·4·3·3 forskellige kaffe-mælk-topping-småkage kombinationer.
Huskeregel: "Både-og" ~ gange "Enten-eller" ~ plus
Skriv et svar til: Kombinatorik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.