Matematik

Binomialfordelingen

10. januar 2020 af Anas1 - Niveau: A-niveau

En stokastisk variabel X er binomialfodelt, X ~b(40, 0.2).
A) Bestem P( μ-2σ < X < μ+2σ )
B) Bestem den størst mulige værdi af k, så P(X>=k)>0,40.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal løse det. Hvordan finder jeg sandsynligheden i opgave a.
Jeg har fundet μ = 8 og σ = 2,52982.
μ-2σ = 2,94036
μ+2σ = 13,0596
Ellers ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. (Bruger ti-nspire)
Ved heller ikke hvordan b skal laves. Please help.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. januar 2020 af peter lind

A) det kan du slå op på dit CAS værktøj som P(X<μ+2σ)-P(μ-2σ)

B) Det kan du prøve dig frem til ved at søge med dit CAS værtøj. Hvis du gør det forduftigt. Prøv forst med 8.

En anden mulighed er at du bruger tilnærmelsen til en normalfordeling


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. januar 2020 af JLangrage

Generelt vær opmærksom på det er en diskret fordeling.

A)

P( μ-2σ < X < μ+2σ )= P(X<μ+2σ)-P(X<μ-2σ) ≈ 0,9727. Kan da også skrives som P(X ∈ A), A={3,4,5,...,13}Bemærket at dette er tilfældene 

B)

P(X>=k)>0,4 ⇔P(X<=k)>1-0,4⇔ k=9.Tag da den inverse, benyt evt. excel "=BINOMIAL.INV(40;0,2;0,6)". 

Dette betyder, at med 40 pct. ssh. vil en realisation af den stokastiske variable X blive 9 eller derover.


Svar #3
10. januar 2020 af Anas1

A) Jeg brugte binomCdf commanded og fik 97,3%

 


Svar #4
11. januar 2020 af Anas1

#2

Generelt vær opmærksom på det er en diskret fordeling.

A)

P( μ-2σ < X < μ+2σ )= P(X<μ+2σ)-P(X<μ-2σ) ≈ 0,9727. Kan da også skrives som P(X ∈ A), A={3,4,5,...,13}Bemærket at dette er tilfældene 

B)

P(X>=k)>0,4 ⇔P(X<=k)>1-0,4⇔ k=9.Tag da den inverse, benyt evt. excel "=BINOMIAL.INV(40;0,2;0,6)". 

Dette betyder, at med 40 pct. ssh. vil en realisation af den stokastiske variable X blive 9 eller derover.

hvad er en diskret fordeling. kan du også forklar lidt mere hvordan du lavede b.Er ikke helt med


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. januar 2020 af JLangrage

Det er vigtigt, at du kan skelne imellem diskret og kontinuert fordeling. Der findes masser af gode videoer og tekster på dette.

Ved B) ønsker vi at bestemme netop det antal successer, hvorved at vi har at sandsynligheden for at opnå netop det antal succeser eller større, er større end 40 procent. Dette kan vi da omskrive således at vi formulerer, at vi ønsker at det omvendte.  Altså at bestemme det antal forsøg, eller herunder, som giver en ssh. på 60 pct. eller mindre. 

Her er det igen vigtigt at man forholder sig kritisk, idet mange programmer runder af for dig. Jeg begik selv fejlen da jeg udregnede opgaven, således er svaret i B) ikke 9, men k=8. Sandsynlighed for at antal successer er 8 eller derover er cirka 40,7%>0,4.


Svar #6
11. januar 2020 af Anas1

Brugte du så excel til at løse det? hedder det inverse binomial eller hvad? jeg fortår nu koncepted men ved ikke hvilket command i ti-nspire jeg skal bruge eller hvilket formel jeg skal bruge. 


Skriv et svar til: Binomialfordelingen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.