Matematik

Vektorer

12. januar 2020 af KageSpiseren - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg har selv valgt at starte op på et nyt emne som er vektorer og dermed vil jeg gerne have en til at rette mig hvis jeg laver fejl da jeg gerne vil blive bedre.

Har fået opgaven:

Bestem afstanden mellem punkterne A og B når

A(3,5) og B(12,10)

Vil det så ikke give (\frac{2}{-2})? (uden brøkstregen)
Fortæl hvorfor det ikke er hvis jeg har lavet fejl.

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. januar 2020 af peter lind

se afstandsformlen nr 69 på side 14 i din formelsamling


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. januar 2020 af ringstedLC

Afstanden mellem to punkter beregnes vha. Pythagoras (afstandsformlen) og er en værdi, - ikke et punkt, en vektor eller hvad du mener med dit resultat.

\begin{align*} |AB|^2 &= (x_2-x_1)^2+(y_2-y_1)^2 \\ |AB| &= \sqrt{(x_2-x_1)^2+(y_2-y_1)^2} \end{align*}


Svar #3
12. januar 2020 af KageSpiseren

#2

Afstanden mellem to punkter beregnes vha. Pythagoras (afstandsformlen) og er en værdi, - ikke et punkt, en vektor eller hvad du mener med dit resultat.

\begin{align*} |AB|^2 &= (x_2-x_1)^2+(y_2-y_1)^2 \\ |AB| &= \sqrt{(x_2-x_1)^2+(y_2-y_1)^2} \end{align*}

Jeg må have misforstået fordi at jeg havde brugt (\frac{b1-a1}{b2-a2})

Skal jeg kun bruge 1 af formlerne eller skal jeg bruge begge


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. januar 2020 af peter lind

Det er formlen i #2 du skal bruge. Lær di formelsamling at kende


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. januar 2020 af ringstedLC

På dette niveau forventes Pythagoras genkendt i:

\begin{align*} |AB|^2 &= (x_2-x_1)^2+(y_2-y_1)^2 \\ c^2 &= a^2+b^2 \\ c &= \sqrt{a^2+b^2} \end{align*}

Tegn de to punkter og det linjestykke, der forbinder dem. Konstruer de to kateter parallelt med akserne. Udtryk deres længder ved punkternes koordinater. Afstanden mellem punkterne er hypotenusens længde.


Skriv et svar til: Vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.