Matematik

Hvor mange liter vand er der i bassinet.

13. januar 2020 af Helpmenu - Niveau: 7. klasse

Jeg har fået spørgsmålet: Hvor mange liter vand er der i bassinet hvis der er 60 cm vanddybte over alt. jeg ved via. udregninger at arealet af dette basin er 68.079,2 cm2.

Har jeg forstået opgaveløsningen korrekt:

vi skal finde ud af hvor meget vand der er, vi starter med at gange arealet med 60 cm så vi får massefylden? og derefter sætter vi det om til cm. eller skal vi dividere 68.079,2 med 60 for at få det i liter, forstår det virkelig ikke.

eller skal jeg løse det ud fra areal og højde/dybde så det bliver til rumfang ( i så fald how to do that??) og så omregne fra det til liter

Vil super gerne have at vide på en "let" og overskuelig måde hvordan man udregner det. Det vil sige at jeg IKKE har brug for selve svaret


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. januar 2020 af thelma333 (Slettet)

du skal udregne vandmængen i kubikcentimeter - cm3 - længe x bredde x højde

derefter skal du omregne cm3 til liter

https://www.studieportalen.dk/kompendier/matematik/formelsamling/geometriske-figurer-rum/beregn-rumfang/cm3-liter

Svar #2
13. januar 2020 af Helpmenu

det er bare det at vi ikke kender længden eller højden som jeg tænker må være 60 cm. jeg har vedhæftet et link. hvad siger i til den

Vedhæftet fil:jep.docx

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. januar 2020 af thelma333 (Slettet)

du skriver, at du via udregninger ved at arealet er 68.079,2 cm2 - hvor har du det fra? er det areal af bundfladen af bassinet?

har du en tegning af bassinet?

dit link viser ikke noget


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. januar 2020 af thelma333 (Slettet)

arealet gange højden, som er 60 cm giver rumfanget i cm3

omregn herefter cm3 til liter

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. januar 2020 af StoreNord

Det vil være nemmest at beregne arealet i kvadrat-decimeter:
(12+7+7+12)2+3,14×7²×2
og så gange det med dybden 6 dm.

Fordi hver kubikdecimeter er 1 liter.


Skriv et svar til: Hvor mange liter vand er der i bassinet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.