Matematik

Integralregning

09. februar 2020 af Lei20 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Mit spørgsmål er, hvordan integralet

\int_{0}^{k}(2x-1)dx = 0

skal fortolkes? Jeg fik k til 0 V 1. Jeg fik at vide, at det var forkert at sige: Integralet af f(x) med grænserne 0 og 1 er arealet mellem f-grafen, koordinatakserne og de to lodrette linjer x = 0 og x = 1.

Jeg takker rigtig mange gange til jer, der er villige til at bruge tid på at hjælp gymnasieelever som mig. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2020 af Capion1

2x - 1 = 0  for x = 1/2
-\int_{0}^{\frac{1}{2}}=\int_{\frac{1}{2}}^{k}
Man erindrer, at det bestemte integral er negativ, når kurven ligger under x-aksen.


Svar #2
09. februar 2020 af Lei20 (Slettet)

Dvs. integralet er 0, fordi kurven ligger under x-aksen?

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. februar 2020 af ringstedLC

Det kan ikke fortolkes. Dine løsninger er OK, men mon ikke der skulle have været en betingelse; fx > 0.

Prøv at tegne funktionen, indsæt dit positive k og se på de to arealer. Og vurder/omformuler så din argumentation, så den bliver knivskarp.


Svar #4
09. februar 2020 af Lei20 (Slettet)

Den er ikke positiv i hele intervallet fra a til b. Arealet ligger under x-aksen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. februar 2020 af AMelev

#0

Integralet af f(x) med grænserne 0 og 1 er arealet mellem f-grafen, koordinatakserne og de to lodrette linjer x = 0 og x = 1.

Din fortolkning af integralet gælder kun, hvis f(x) ≥ 0, men det er din funktion jo ikke i [0,1]
Hvis f(x) ≤ 0 er arealet mellem f-grafen og 1.aksen -\int_{a}^{b}f(x)dx, jf #1.

k = 0: Her har du arealet fra 0 til 0, dvs. arealet af  et linjestykke, som er 0.
k = 1: Her ligge noget af arealet mellem graf og 1.akse under og noget over 1.aksen. Da integralet er 0, er de to arealer lige store (hvilket du nok kunne finde ud af af på anden måde).

 

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Skriv et svar til: Integralregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.