Kemi

Alkoholer til aldehyder og ketoner

13. februar 2020 af KFMK - Niveau: B-niveau

Jeg er igang med en opgave hvor jeg skal inddele forskellige alkoholer alt efter om det er primær, sekundær eller tertiære alkoholer samt navngive dem. 

Hvis jeg fx har butan-1-ol som er en primær alkohol, hvad er dens navn som aldehyd?

Samme problem med butan-2-ol, hvordan ved jeg hvad den skal hedde som keton?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. februar 2020 af Larsdk4 (Slettet)

https://isiskemib.systime.dk/index.php?id=1497 


Svar #2
13. februar 2020 af KFMK

Jeg kan desværre ikke se det da jeg ikke har noget log-in


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. februar 2020 af Soeffi

#0...alt efter om det er primær, sekundær eller tertiære alkoholer samt navngive dem.

Primære alkoholer har OH siddende på et C, som er forbundet til højst et andet C. Disse kan oxyderes til aldehyder og videre til syrer.

Sekundære alkoholer har OH siddende på et C, som er forbundet til to andre C'er. Disse kan oxyderes til ketoner, men ikke videre til syrer.

Tertiære alkoholer har OH siddende på et C, som er forbundet til tre andre C'er. Disse kan ikke oxyderes videre til carbonyler eller syrer. (De kan godt forbrændes til CO2 og H2O, men det er noget andet).

Hvis jeg fx har butan-1-ol som er en primær alkohol, hvad er dens navn som aldehyd?Samme problem med butan-2-ol, hvordan ved jeg hvad den skal hedde som keton?

Butanal henholdsvis butanon eller butan-2-on.


Skriv et svar til: Alkoholer til aldehyder og ketoner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.