Dansk

HJÆLP - dansk

16. februar 2020 af annonym368 (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej!:)

Jeg har skrevet en historie og ville bare lige spørge om hvis i ville læse den? Den er ikke særlig lang, men hvis du synes at der er noget der ikke rigtig sådan giver mening, må du endelig fortælle mig det. Det ville være en kæmpe stor hjælp

HISTORIEN:

Der var engang en gammel landmand, der boede på en gård. Hans kone var desværre gået bort og hans tre børn er flyttet ud. En nat hørte han noget hårdt ramme på sit vindue. Det var besynderligt, for der var ikke rigtig mange der boede i dette område og hvem ville da være vågen på dette tidspunkt? Han valgte ikke at gå ud, for at tjekke, da det var alt for sent. 

Tidlig morgen gik han ud for at se hvad det var. Han var helt forbløffet, og stod helt stille og tænkte på hvad mon tyven havde taget. Hans vindue var gået i stykker. Det var der hvor det gik op for ham. Han spurtede tilbage ind i huset og prøvede at lede efter sin dyrebare vase. Det var nemlig en gave fra hans bedstemor. Den er væk! Han vidste ikke hvad han skulle gøre, han kunne ikke tænke klart. Kort efter valgte han at ringe til politiet. Det følte som en evighed.  De ankom, og jeg begyndte med at fortælle dem hvad der skete. De spurgte mange spørgsmål, det var lidt svært at svare på, siden jeg ikke husker meget. De fortalte til mig det hele nok skulle gå, og at de havde styr på sagen. Jeg var stadig bange, men at politiet var her gjorde det bedre. De holdte mig opdateret på sagen, når de fandt nogle spor. Indtil videre havde de fundet nogle fingeraftryk på et af de ødelagte stykker fra vinduet, og var i gang med at teste den. Jeg havde det rigtig svært at sove om natten, da jeg ikke kan stoppe med at tænke på vasen. Vasen er meget værdifuld og der er ikke noget der kan erstatte den. Der var ikke specielt mange der vidste om vasen. Jeg havde kun fortalt det til fire personer om vasen og det var: Min kone, Anton, Niklas og min ældste søn Elias. Det kunne umuligt være min kone siden hun døde for fem år siden. Anton, ja han var min bedste ven for nogle år siden indtil vi kom op i et stort skænderi og det endte vores venskab. Vi har ikke talt til hinanden lige siden. Niklas, han har været min nabo i rigtig lang tid og jeg føler jeg kan sige alt til ham. Niklas er lidt sær, for han kigger altid ud af sit vindue det meste af tiden og laver ingenting. Nogle gange kan jeg se at hans kone skriger rigtig højt af ham, og han gøre ikke noget ved det.

Jeg mistænker ikke rigtig min ældste søn Elias. Elias er en forretningsmand og han er næsten aldrig hjemme sammen med sin familie. Det er også rigtig sjældent at han er ovre hos mig. Jeg havde det rigtig svært at sove om natten, for jeg kunne ikke lade være med at tænke på vasen. Vasen var også det eneste eje jeg havde fra hende. Hun var en rigtig rar dame, og hun sørgede hele tiden for sin familie osv.

Flere dage var gået og en aften da jeg spiste aftensmad, bankede det på døren. Det var politiet. De fortalte mig, at de fandt nogle videoer den aften af en mand der gik på dette tidspunkt. De spurgte mig om personen så bekendt ud, og det gjorde det. Det var Anton. Jeg burde havde vidste det. Næste dag ved politistation skulle jeg snakke med Anton. Han sagde han ikke har taget den, men jeg troede ikke på ham. Tiden fløj og flere timer var gået og han sagde stadig at han ikke havde den. Det endte med at politiet gennemgik hele hans hus og at han måtte være i fængslet midlertidigt. Det viste sig så at det ikke var Anton, men Niklas min nabo. Jeg kunne ikke fatte det. 

Jeg havde ikke lyst til at tale til Niklas eller se på ham, men det varede ikke længe, før vi skulle til samtale med politiet. Niklas havde fortalt politiet at det var ham der havde stjålet den. Grunden til han gjorde det var så han kunne komme væk fra sin kone og leve sit liv godt. Han var træt af at blive råbt af hende næsten hver dag over de mindste ting. Niklas havde tænkt på at blive skilt med hende, men han kunne ikke fordi han havde ikke nok penge og kunne knap nok klare sig selv. Han fik hjælp af politiet og efter det fik jeg min vase tilbage.


Brugbart svar (2)

Svar #1
16. februar 2020 af KageSpiseren

Jeg synes den er meget godt beskrevet og den måde tingene er formuleret på. Der ikke noget jeg vil mene du kan tilføje ekstra på eller tage fra. Ved selvfølgelig heller ikke hvad opgaven går ud på eller hvilken genre det skal være i. Men fint beskrevet.


Svar #2
16. februar 2020 af annonym368 (Slettet)

#1

Jeg synes den er meget godt beskrevet og den måde tingene er formuleret på. Der ikke noget jeg vil mene du kan tilføje ekstra på eller tage fra. Ved selvfølgelig heller ikke hvad opgaven går ud på eller hvilken genre det skal være i. Men fint beskrevet.

Tusind tak for det!:) Jeg skulle bare skrive en krimi historie:) Det er også min første gang, og er derfor meget nervøs og usikker på hvis den gav mening.


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. februar 2020 af KageSpiseren

Hvad din egen vurdering?


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. februar 2020 af Stygotius

Når du overhovedet ikke bruger de rettelser du har bedt om og fået, kan de hele vel være ligegyldigt.

Teksten er dårlig og skrevet på et sjusket dansk, fuldt af fejl..


Skriv et svar til: HJÆLP - dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.