Studievalg og videregående studie

Nogle efaringer med sankt knuds gymnasie eller tornbjerg`?

29. februar 2020 af Skoletræt4

Er i mellem to gymnasier og ville bare vide om i havde nogle efaringer om sankt knuds gymnasie og tornbjerg gym.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. februar 2020 af hejjjjjjjjjj09

Hejsa. Hvis du er vild med musik har Tornbjerg nogle virkelig fede faciliteter! Jeg har flere venner, som er virkelig glade for at gå på Tornbjerg, dog overvejede jeg ikke selv at søge om optagelse på Tornbjerg, da det ligger meget langt væk fra mit hus. 

Ift. Sct. knuds er min personlige oplevelse ikke ligefrem den bedste. Jeg har en ven som igennem de sidste par år er blevet udsat for racisme derude (kaldt perker og. lign. af elever, som han ikke kender). Desuden var jeg til brobygning, hvor mine venner og jeg følte os meget uvelkomne - f.eks. måtte vi ikke spise frokost i deres kantine. Dog skal du huske på at jeg ikke har gået på skolen, og derfor har et ret tyndt grundlag for at vurdere hvordan skolen som helhed er. Endvidere skal det også nævnes, at jeg kender flere som er VILDT glade for skolen. 

Generelt tror jeg de fleste ender med at være oprigtigt glade for det gymnasium, som de går på. Selv hvis man føler at man er endt på den forkerte skole er der rig mulighed for at skifte til en af de andre OS/fyn-gymnasiumer.  

Hvis du har specifikke spørgsmål svarer jeg gerne:)) 


Svar #2
29. februar 2020 af Skoletræt4

Hvor er stemningen bedst? og vil du hellere anbefale en htx ved otg, da matematik er mit bedste faG?


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. marts 2020 af hejjjjjjjjjj09

Uha det er jo et svært spørgsmål... Nu antager jeg at du har ønsket uddannelser, og undskylder derfor at jeg ikke har haft mulighed for at vende tilbage til dig noget før! Jeg tror ikke rigtigt at man kan sige at stemningen på en bestemt skole er bedst, da jeg føler det kan være meget blandet alt efter hvilken klasse man går i, hvorved det måske vil virke som om stemningen på skolen er dårlig, hvis klassen er dårlig - og omvendt. Det er altså svært at ligge mærke til skolen som helhed, og ofte bliver man påvirket af stemningen i ens egen klasse - også selvom man har venner fra mange andre klasser. Det er i hvert fald sådan jeg selv oplever det. 

Ift. at tage htx fremfor stx tror jeg som sagt man skal overveje nøje hvilke andre fag man er glad for, og hvordan man bedst lærer. Hvis du er glad for innovation, matematik, naturfag SAMT lærer ved at se og rører ved ting (altså er lidt praktisk og foretrækker forsøg fremfor teori), vil jeg gætte på at du vil blive glad for at gå på otg. Det er i hvert fald nogle af de ting, som mine venner synes er fedt ved at gå der! Hvis du derimod er glad for mange alsidige fag: naturfag, sprog, historie, religion osv. og samtidig er glad for teori tror jeg uden tvivl du vil blive glad for en stx. De fleste ender dog med at være rigtig glade for deres valg! 

Som eksempel på det jeg mener med, at man gerne skal være glad for teori ift. naturfagene hvis man tager en stx og har en naturfaglig linje, kan jeg nævne at jeg selv har ca. 18-20 moduler om ugen, hvoraf der typisk er omkring 7-10 moduler, som er enten matematik, fysik eller bioteknologi, og trods dette laver jeg typisk kun 1 forsøg om ugen, nogle gange går der endda 2-3 uger imellem hvert forsøg. 

Igen er det jo selvfølgelig mine personlige holdninger og synspunkter, og tingene kan sagtens foregå på helt andre måde på en anden skole!


Skriv et svar til: Nogle efaringer med sankt knuds gymnasie eller tornbjerg`?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.