Matematik

Mat-B delprøve funktioner, analytisk geometri

08. marts 2020 af kingoman - Niveau: B-niveau

Jeg sidder med denne og jeg er groft sagt blank.

1a, 2a, 2b, 2c er lavet
2d ved jeg ikke hvordan jeg reelt skal lave, har sjusjet mig frem grafisk med både en andengradspolynomium og harmonisk svingning, men hvordan man skal udregne længden - No idea.

Spændt på at se, når folk kommer med besvarelse om jeg stadig er et stort spørgsmålstegn der leder i øst og vest. 
På forhånd tak.
 

Vedhæftet fil: mat B m3C.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. marts 2020 af AMelev

2d) Imellem punkterne I og J hænger et reb. Overvej hvordan man ud fra figuren og konstruktionen kan vurdere længden af rebet.

Læg mærke til, at du ikke kan/skal bestemme længden. Du skal kun komme med et ca.tal.
Snorens bue, er en parabel, så din ide med at bestemme et 2, gradspolynomium, det nogenlunde passer, er god. Jeg aflæste toppunktet T til (15.5,7) og lavede kvadratisk regressiion på de tre punkter.

Hvis du måler sekanten fra I til T får du 9.2.Den anden sekant JT har samme længde.
Det giver for lidt, så du kan runde op (til dette behøver du ikke forskriften, kun T).

Du kan mindske fejlen ved at lægge flere punkter ind. Her har du brug for forskriften.

Der findes en formel til beregning af buelængde, når man kender forskriften. Den er normalt ikke B-niveau pensum, men måske har I afbejdet med den, og så kan du benytte den. Så er det kun usikkerheden af T's koordinater, der er i spil.

Se vedhæftede Nspirefil. Den er zippet, da man ikke direkte kan uploade .tnsp-filer, så du skal pakke den ud først.

Vedhæftet fil:2.hf-opgave.tnsp.zip

Svar #2
08. marts 2020 af kingoman

Tak for et super svar som klart virker over niveau, men som noget jeg kan arbejde/kigge videre på.
- Tak igen.

Blot info til andre som måske læser opslaget, så kæmper jeg stadig med alle 1) opgaverne pånær a
- Jeg tænkte 1b kunne laves om  til eksponentiel koefficienten ax i Nspire vha. Solve(ek=-1.08432,k)  men det fungerer ikke med negativt tal


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. marts 2020 af ringstedLC

2d) For nørder: Rebet følger ikke en parabel fordi det har en masse. Det giver en kædeligning på formen:

\begin{align*} y &= a\cdot \cosh\left (\tfrac{x}{a} \right )=\tfrac{a}{2}\,\left (e^{\frac{x}{a}}+e^{-\frac{x}{a}}\right ) \end{align*}

Den har sit laveste punkt i (0,a) og er lidt længere end en parabel gennem de samme tre punkter.

Men det er rigeligt at vurdere længden udfra en parabel:

\begin{align*} L &= \int_{x_1}^{x_2}\sqrt{1+f'(x)^2}\,dx \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. marts 2020 af AMelev

#2 Så holder du dig bare til den første "tilsningelse" og angiver buelængden til ca. 19.

1b) Definer f(x) := ..... (husk at bebytte e i matematikskabelinen eller exp - ikke e fra tastaturet!) og tegn grafen.
Beregn  f(2020 -2008) = f(12)

1c) Definer b:= f(17) (= f(2025-2008)) (det er så startværdien for den eksponentielle del, der starter i 2025).
Fremskrivningsfaktoren er a:= 1 - 2%
Definer g(x):=b·ax-17, da den jo først starter ved x = 17 (år 2025)
Så definerer du den stykkevise funktion h(x) vha.  Matematikskabeloner 2. linje til venstre.
Grænserne for f er 0 ≤ x ≤ 17 og for g 17 ≤ x ≤ 22
Derefter kan du tegne grafen for h.


Svar #5
08. marts 2020 af kingoman

Tak for jeres svar og godt input fra #3, men det er helt sikkert flere niveauer over mit B 

#4 Jeg har prøvet med 1b), men da jeg skal tegne en graf, så gider den simpelthen ikke lave en ordenligt
- Se link https://imgur.com/Fl1Cm9n


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. marts 2020 af AMelev

Indret vinduet ordentligt, fx x-interval [-5,25] og y-interval [24000,30000], så ser verden pludselig bedre ud.

Desuden er f jo kun defineret fra 0 og opefter, så i definitionen af f skal du skrive f(x):=......|x>=0
Den lodrette streg kan du finde under Tegn.


Svar #7
09. marts 2020 af kingoman

Jamen hold nu kæft, tak for det #6

Utroligt man kan se sig så blind på det og så er det “bare” det. Og tak for den lille detalje med |x>=0
- Som det nok kan ses, så er jeg meget grøn i Nspire

Skriv et svar til: Mat-B delprøve funktioner, analytisk geometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.