Biologi

Hvad kan man se på grafen?

10. marts 2020 af Sofiehanw - Niveau: B-niveau

Jeg forklare en graf i biologi, men jeg kan ikke på at sige så meget omkring den, så jeg håber på at i kan hjælpe lidt.

Jeg ved at graffen fremstiller hvordan musklerne skaffer sig ATP til 180 sek. hårdt arbjede, men ud over det, ved jeg ikke hvad jeg ellers kan sige.

Vedhæftet fil: Billede1.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2020 af microhexa (Slettet)

Figuren viser, at ATP spaltes for at frigive energi til musklernes arbejde, dog mest i begyndelsen. Efterhånden tager respiration og glykolyse over og danner den nødvendige energi til arbejdet.

Det er i hvert fald sådan jeg læste den da jeg selv skulle forklare den for et par uger siden...


Svar #2
10. marts 2020 af Sofiehanw

Men hvad med CP, og hvorfor er det at Glycolyse stiger så hurtigt og falder, og det omvendte med respiration?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. marts 2020 af microhexa (Slettet)

Prøv at undersøge hvad fordelene er for de forskellige metoder som kroppen bruger til at danne energi til musklernes arbejde. Hvis respiration bare kunne klare det hele lige fra starten, ville der nok ikke være brug for glykolyse, ATP og CP.


Svar #4
10. marts 2020 af Sofiehanw

Tror du måske at du kan hjælpe mig med det lidt ? :) 

#3

Prøv at undersøge hvad fordelene er for de forskellige metoder som kroppen bruger til at danne energi til musklernes arbejde. Hvis respiration bare kunne klare det hele lige fra starten, ville der nok ikke være brug for glykolyse, ATP og CP.


Svar #5
10. marts 2020 af Sofiehanw

altså jeg ved at der kun er en proces der kan levere energi direkte til selve muskelkontraktionen, der er ved spaltning af fosfatbinding fra stoffet ATP. Og at kroppen så skal danne ATP anaerobisk under hårdt arbejde, da der ikke kan transporteres ilt nok ud til musklerne så hurtigt.


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. marts 2020 af microhexa (Slettet)

Kigger lige i en af mine egne bøger - mener at der står noget om det i Fysiologibogen, hvis du har den.


Brugbart svar (1)

Svar #7
10. marts 2020 af microhexa (Slettet)

ATP kommer først i figuren, fordi "muskelfibrene skal være i stand til at øge hastigheden af ATP-spaltningen ekstremt hurtigt, når de går fra hviletilstand til arbejde". Frigivelsen af energi fra ATP i ATP-lageret kommer altså meget hurtigt op på en høj hastighed men falder hurtigt igen, når andre processer tager over.

Muskelfibrene skal dog også kunne genopbygge ATP, og det har den flere metoder til, herunder kreatinfosfatspaltning (CP -> C + Pi), glykolyse og respiration.

Glykolyse er en forholdsvis hurtig proces og kræver ikke ilt (=anaerob). Til gengæld giver den kun 2 ATP pr. glukosemolekyle omdannet, mens respiration giver 30 ATP.

Respirationen sætter altså gradvist ind i takt med at iltforsyningen under arbejdet bliver bedre (da åndedræt og pulsen forøges).


Svar #8
10. marts 2020 af Sofiehanw

Jo den har jeg, men ikke lige her på mig nu dsv. Den ligge hjemme og jeg er ikke rigtig hjemme nu, så jeg tænkte på at jeg måske alligevel godt kunne forklare den uden den, men åbenbart ikke :/. Men hvis du har og har lyst til at se på det for mig, ville det være super dejligt, og jeg ville sætte virkelig pris på det :)


Svar #9
10. marts 2020 af Sofiehanw

Tusind taaaaak for det!! :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
10. marts 2020 af microhexa (Slettet)

Haha. Så fik jeg skrevet nogle eksamensnoter til mig selv på samme tid... Det er altid godt at øve sig på at forklare figurer og relatere til det, man ellers ved om de begreber, som bliver nævnt i figuren. :)


Skriv et svar til: Hvad kan man se på grafen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.