Religion

Hjælp til at forstå problemformulering

13. marts 2020 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvordan laver man en brainstorm...er det nogle der har nogle gode links eller noget, har selv prøvet at søge på det , men synes ikke jeg fandt noget jeg egentlig redegjorde for det på en forståelig måde.

1. Lav en hurtig brainstorming og nedskriv alt, hvad du kan komme i tanke om af symboler, personer og begivenheder, der i en dansk sammenhæng kan karakteriseres som civilreligion  

2. Udvælg nogle eksempler fra din brainstorm, der fremstår særligt stærkt som eksempler på civilreligion. Inddrag  teoretikerne Emile Durkheim, Robert Bellah og Margot Warburg til at sige noget mere om, hvilken funktion, de indtager i et samfundsmæssigt perspektiv. 

Nogle der kender til Robert Bellah og Margot Warbug og hvad de siger om civilreligion? alt hjælp kan bruges.

tak for hjælp


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. marts 2020 af thelma333 (Slettet)

brainstorm - spontan og livlig udveksling af indfald og ideer - du skriver simpelt hen alt, hvad du umiddelbart kan komme på uden at tænke for meget over det og uden at det nødvendigvis behøver at være klogt og rigtigt

der er en ret informativ video fra spejderne her - det er lige præcis sådan man gør - de fem gyldne regler for brainstorm fra dds på youtube


Svar #2
13. marts 2020 af HFNU (Slettet)

Når der står man skal lave brainstormen om civilreligion i en dansk sammenhæng - betyder det så at det er : civilreligion i Danmark ? Så jeg kan fx ikke skrive nazismen som en civilreligion ? Eller fx 4 of july ( den amerikanske national dag)

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. marts 2020 af thelma333 (Slettet)

https://www.religion.dk/kristendom/den-amerikanske-kristendom-er-blevet-civil

https://www.religion.dk/leksikon/civilreligion

Svar #4
13. marts 2020 af HFNU (Slettet)

Ved du f.eks. hvordan bellah vil kigge på en sportsbegivenhed som civilreligion


Svar #5
13. marts 2020 af HFNU (Slettet)

Eller bare en eller anden civilreligiøst ritual, religion.


Skriv et svar til: Hjælp til at forstå problemformulering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.