Matematik

vektorfunktioner

14. marts 2020 af sb275 - Niveau: A-niveau

Hej studieportalen

Har svært ved denne opgave. Har haft lidt svært ved at forstå opgaver med vektorfunktioner, så det ville være en stor hjælp, hvis i kunne hjælpe mig med at løse opgaven.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. marts 2020 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. marts 2020 af peter lind

undskyld det var en forkert fil jeg fik indlagt


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. marts 2020 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. marts 2020 af peter lind

Du må være mere præcis om hvad du ikke kan forstå.

a) Indsæt de givne vektorer og regn resultatet ud. Find hvad x og y koordinaterne er

b) find r'(t) og indsæt t=0. Find AB. Se om de 2 vektorer er proportionale

c). Brug formlen i opgaven


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. marts 2020 af AMelev

Ad b) Benyt alternativt FS side 12 (60).


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. marts 2020 af ringstedLC

a)

\begin{align*} \vec{r}\,(t) &= (1-t)^2\cdot \overrightarrow{OA}+2\cdot (1-t)\cdot t\cdot \overrightarrow{OB}+t^2\cdot \overrightarrow{OC} \\ &= (1-t)^2\cdot \overrightarrow{OA}+(2t-2t^2)\cdot \overrightarrow{OB}+t^2\cdot \overrightarrow{OC} \\ \vec{r}\,(t)=\binom{x(t)}{y(t)} &= \binom{(1-t)^2\cdot \overrightarrow{OA}_x+(2t-2t^2)\cdot \overrightarrow{OB}_x+t^2\cdot \overrightarrow{OC}_x} {(1-t)^2\cdot \overrightarrow{OA}_y+(2t-2t^2)\cdot \overrightarrow{OB}_y+t^2\cdot \overrightarrow{OC}_y} \\ \end{align*}


Svar #7
14. marts 2020 af sb275

Jeg forstår stadig ikke helt hvordan jeg skal løse a). Det er sikkert en nem opgave, men er ikke helt med. Hvordan indsættes vektorerne og hvordan skal jeg beregne det (bruger forresten TI-Nspire, er der en måde jeg kan løse opgaven på i programmet?)

#6

a)

\begin{align*} \vec{r}\,(t) &= (1-t)^2\cdot \overrightarrow{OA}+2\cdot (1-t)\cdot t\cdot \overrightarrow{OB}+t^2\cdot \overrightarrow{OC} \\ &= (1-t)^2\cdot \overrightarrow{OA}+(2t-2t^2)\cdot \overrightarrow{OB}+t^2\cdot \overrightarrow{OC} \\ \vec{r}\,(t)=\binom{x(t)}{y(t)} &= \binom{(1-t)^2\cdot \overrightarrow{OA}_x+(2t-2t^2)\cdot \overrightarrow{OB}_x+t^2\cdot \overrightarrow{OC}_x} {(1-t)^2\cdot \overrightarrow{OA}_y+(2t-2t^2)\cdot \overrightarrow{OB}_y+t^2\cdot \overrightarrow{OC}_y} \\ \end{align*}

#4

Du må være mere præcis om hvad du ikke kan forstå.

a) Indsæt de givne vektorer og regn resultatet ud. Find hvad x og y koordinaterne er

b) find r'(t) og indsæt t=0. Find AB. Se om de 2 vektorer er proportionale

c). Brug formlen i opgaven


 


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. marts 2020 af peter lind

Det er regnet ud for dig i detaljer, så hvad er det du ikke forstår i det. Præcis forklaring ønskes


Brugbart svar (1)

Svar #9
14. marts 2020 af AMelev

I Nspire
a) Definer oa:=[2;2] og tilsvarende de to andre.
Definer så r(t):= ........ som angivet. Så får du en vektor, hvor 1.koordinaten er x(t) og 2.koordinaten y(t). Jf FS side 31 (184).
Definer x(t):= ..... og y(t):=.....

b) Definer ab:=ob-oa og dx(t):= d/dt(x(t) og dy(t):=d/dt(y'(t). (TI forstår ikke x'(t) og y'(t))
Bestem dr_0 := [dx(0);dy(0)].
Benyt FS side 12 (60) & (58)

c) Bestem t, så r(t) = oa (A har jo samme koordinater som stedvektoren for A), dvs. løs ligningerne x(t) = 2 og y(t) = 2. Solve(x(t) = 2 and y(t) =2,t). Så får du den nedre t-grænse a.
Tilsvarende med C for at bestemme den øvre t-grænse b.
Indtast så formlen (husk at skrive dx(t) og dy(t) for hhv x'(t) og y'(t) 


Skriv et svar til: vektorfunktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.