Kemi

Stofmængdekoncentration

16. marts 2020 af mm31 - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg sidder med en opgave ved stofmængdekoncentration, som jeg har problemer med. Er der nogle, der har mulighed for at hjælpe og forklare det på en forståeligt måde? Tak på forhånd:)

Her er opgaven:

På smørmejerier tilsætter man salt (NaCl) til smør (undtagen når man laver usaltet smør). Opgaven viser, hvordan saltindholdet i smør kan bestemmes ved titrering. I et forsøg afvejes 0,257 g smør i et 10 mL bægerglas. Der tilsættes ca. 5 mL demineraliseret vand. Blandingen opvarmes i et varmt vandbad i nogle minutter, så smørret smelter. Så tilsættes 1 dråbe M K2Cr04, hvorefter der titreres med 0,0500 M AgN03 under magnetomrøring. Ved ækvivalenspunktet er der tilsat 0,931 mL 0,0500 M AgN03 under magnetomrøring.

a) Beregn den tilsatte stofmængde AgN03.

b) Hvilken stofmængde NaCl er ækvivalent hermed?

c) Beregn massen af NaCl, og angiv smørrets saltindhold i masse%.


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. marts 2020 af Moderatoren

Hvad har du præcist problemer med?

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1943834


Svar #2
16. marts 2020 af mm31

Jeg er ikke helt klar over, hvilke formler der skal bruges, og hvad de forskellige tal i opgaven skal bruges til.


Brugbart svar (1)

Svar #3
16. marts 2020 af mathon

              \small \begin{array}{llll}a)&n=V\cdot c=\left ( 0.931\cdot 10^{-3}\; L \right )\cdot \left ( 0.0500\; \frac{mol}{L} \right )=4.655\cdot 10^{-5}\; mol\\\\b)&\textup{\ae kvivalent med }\quad 4.655\cdot 10^{-5}\; mol \; NaCl\\\\c)&m(NaCl)=n\cdot M=\left ( 4.655\cdot 10^{-5}\; mol \right )\cdot \left ( 58.44 \; \frac{g}{mol}\right )=0.00272\; g\\\\&\textup{masseprocent:}\quad p=\frac{0.00272\; g}{0.00257\; \frac{g}{\%}}=1.06\% \end{array}


Skriv et svar til: Stofmængdekoncentration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.