Kemi

Alkoholer

19. marts 2020 af Matematik10 - Niveau: B-niveau

Hej kære brugere 

Er der en venlig sjæl, som kan hjælpe mig med at svare på følgende spørgsmål: 


3.    Forklar hvorfor ethanol kan blandes fuldstændigt med vand, mens 1-pentanol ikke kan.






4. Forklar hvorfor glycerol (propan-1,2,3-triol) kan blandes med vand.
 











6. Forklar forskel på kogepunkter mellem:

              ethan               ethanol                  ethanal                   vand
  tk:          -88,60           78,3                   20,2o                     100o
   

(Til det her spørgsmål mener jeg, at det har noget at gøre bindingerne, fx. om det er hydrogenbinding, kovlentbinding, osv.) 


Tak på forhånd :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. marts 2020 af Larsdk4 (Slettet)

3: 

Som en tommelfingerregel skal der være en OH-gruppe for mindst hvert tredje eller fjerde C-atom, hvis alkoholen skal være blandbar med vand

og forklaringen er, at  den upolære carbonkæde være så lang, at den vil forhindre vandmolekylerne i at danne bindinger indbyrdes. Vandmolekylerne vil derfor presse molekylet væk, og stoffet vil ikke kunne blandes med vand. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. marts 2020 af janhaa

4. Forklar hvorfor glycerol (propan-1,2,3-triol) kan blandes med vand.

 much polar due to 3 OH-groups => dissolves in water


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. marts 2020 af Larsdk4 (Slettet)

#0

Hej kære brugere 

Er der en venlig sjæl, som kan hjælpe mig med at svare på følgende spørgsmål: 


3.    Forklar hvorfor ethanol kan blandes fuldstændigt med vand, mens 1-pentanol ikke kan.






4. Forklar hvorfor glycerol (propan-1,2,3-triol) kan blandes med vand.
 











6. Forklar forskel på kogepunkter mellem:

              ethan               ethanol                  ethanal                   vand
  tk:          -88,60           78,3                   20,2o                     100o
   

(Til det her spørgsmål mener jeg, at det har noget at gøre bindingerne, fx. om det er hydrogenbinding, kovlentbinding, osv.) 


Tak på forhånd :) 

Den sidste kan du vel selv :) 


Skriv et svar til: Alkoholer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.