Fysik

Hvad sker der ved en nedsmeltning

24. marts 2020 af juli502f - Niveau: B-niveau

nogen der kan hjælpe med at forklare om hvad der sker ved en nedsmeltning i et atomkraftværk?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

Det afhæger af reaktortypen og af årsagen til nedsmeltningen, men det kan dog beskrives i grove træk.

Under normal drift sker der en fisionsproces, hvor et "brædstof", oftest uran, spaltes ved at atomkernerne bliver ramt af neutroner. Ved processen frigøres der nye neutroner, hvilket holder processen i gang. Processen styres i mange reaktorer ved, at man med kontrolstænger af cadmium absorberer neutroner. Den producerede varme ledes bort til en forbruger, f.eks. en dampkedel, der leverer damp til elproduktion.

Varmen kommer fra flere processer. Den primære proces er spaltning af uran. Spaltningsprodukterne er også radioaktive, så de henfalder. Disse sekundære processer afgiver også varme. Den primære proces kan styres direkte med cadmiumstængerne, men de sekundære processer kan ikke styres direkte.

Hvis den ydre belastning forsvinder, fører man cadmiumstængerne ind i reaktoren. Det stopper den primære proces, men ikke de sekundære. Samtidig med det starter man et nødkølingssystem, hvor man køler med vand. Hvis det svigter, vil reaktorkernens temperatur stige kraftigt. Det får de forskellige materialer, reaktoren er bygget af til at smelte. Går det helt galt, kan der gå hul i bunden og brædsel, affaldsprodukter, cadmiumstænger m.m. smelter sig ned i jorden. Ofteer  der vand i e reaktor. Det vil koge voldsomt og kan sprænge taget af bygningen, så der slynges radioaktivt materiale ud i omgivelserne.


Svar #2
24. marts 2020 af juli502f

er dette noget jeg kan finde på en hjemmeside, så jeg kan bruge det i min opgave


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. marts 2020 af Germanofil

#2

Der findes utroligt mange, gode kilder på nettet, men  - som med så meget andet - så skal man bruge sin sunde fornuft og stille kritiske spørgsmål. Du kunne fx søge "nuclear power plant meltdown" og se, hvilke resultatet der dukker op. 


Svar #4
25. marts 2020 af juli502f

Svar 1: er dette noget du har et sted fra

Brugbart svar (0)

Svar #5
25. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

Ikke direkte. Det er samlet sammen fra lærebøger og tidsskrifter, jeg har læst i tidens løb. Det er først og fremmest Scientific American, men jeg kan ikke huske, hvilke numre. Derudover er der noget fra forelæsninger på fysikstudiet, og der er noget gymnasiefysik.

Der er nogle centrale sammenhæng, der er afgørende. Den ene er energibevarelse. Ved normal drift af reaktoren vil den producerede varme blive ledt bort. Hvis denne transport stopper og reaktoren stadig producerer varme (hvilket den vil gøre i ret lang tid efter standsning), vil varmen ophobes i bygningen og temperaturen stiger. Varmeudviklingen er så kraftig, at alle materialer smelter, antændes eller fordamper.

Prøv at se på en tabel over isotoper. Vælg en uranisotop og en isotop af et lettere atom. Træk protron og neutrontal for det lette atom fra uranatomets tilsvarende tal. Prøv så at finde en isotop, der har disse tal. Du vil opdage, at det er umuligt, for der er for mange neutroner. Derfor vil mindst én af de to kerner, der er dannet ved processen være radioaktivt. Det er denne  radioaktivitet, der er den sekundære proces. Nogle af de atomkerner, der dannes har en lang levetid, så processen fortsætter med at give varme i lang tid.

Scientific American har haft en del artikler om forskellige reaktortyper. Der var én om en type, der ikke er tilbøjelig til at smelte ned. Den standser selv, hvis kølingen svigter. Der er også gennemgang af nedsmeltningsprocessen.

Prøv at se under Three Mile Island, Chernobyl og Fukushima. Der må være steder, hvor de er beskrevet.


Svar #6
25. marts 2020 af juli502f

tusind tak for den gode hjælp. Jeg er igang med SRP om fukushima ulykken, så dette var en kæmpe hjælp 


Skriv et svar til: Hvad sker der ved en nedsmeltning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.