Matematik

Vektorfunktioner

31. marts 2020 af pointless - Niveau: A-niveau

Kan nogle hjælpe med denne opgave?

Gerne uddybende, da jeg ikke er så skarp...


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2020 af mathon


Svar #2
31. marts 2020 af pointless

??


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. marts 2020 af mathon

          \small \small \small \begin{array}{lllll}\textbf{Opgave 5}\\&a)& \textup{punktet P:}&\overrightarrow{OP}=\overrightarrow{s}(-1)=(2,3)\\\\&&\textup{En retningsvektor}\\&&\textup{for tangenten:}&\overrightarrow{v}(t)=\frac{\mathrm{d} \overrightarrow{s}(t)}{\mathrm{d} t}=\begin{pmatrix} 3t^2-3\\ 8t-4t^3 \end{pmatrix}\\\\&&\textup{for i=-1:}&\overrightarrow{v}(-1)=\begin{pmatrix} 3\cdot (-1)^2-3\\ 8\cdot (-1t)-4\cdot (-1)^3 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 0\\-4 \end{pmatrix}\\\\&&\textup{en parameter-}\\&&\textup{fremstilling for}\\&&\textup{tangenten i P:}&\begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 2\\3 \end{pmatrix}+s\cdot \begin{pmatrix} 0\\-4 \end{pmatrix}\qquad s\in\mathbb{R} \end{array}


Svar #4
31. marts 2020 af pointless

Det var også det jeg var kommet frem til, men når jeg så tegner det ind i geogebra, synes jeg bare ikke, det bliver en tangent til P


Svar #5
31. marts 2020 af pointless

Jeg havde lavet for mange parenteser i geogebra. Nu passer det. Tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Vektorfunktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.