Matematik

Vektorfunktion

12. april 2020 af DeepOcean - Niveau: A-niveau

Hej , jeg sidder med en opgave hvor jeg skal finde skæringspunkter af vektorfunktioenr  med anden aksen

jeg vedhæfte opgave filen både figure og vektorfunktion.

jeg klar over at jeg skal sætte cos(t) = 0 og finde skæringspunkter med y -aksen men de fundet punkter passer ikke med given figur ? 

jeg får t = 1,57 og t= 4,71 men de punkter passer ikke med figuren når den skærer y .aksen !!!

nogle kan hjælpe lidt ?

Vedhæftet fil: vektorfunktion.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Hvilke punkter fandt du? Den metode, du har beskrevet ser rigtig ud.

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. april 2020 af mathon

Brugbart svar (1)

Svar #3
12. april 2020 af ringstedLC

\begin{align*} \cos(t) &= 0\Rightarrow t=\left\{\begin{matrix} \frac{1}{2}\pi \\ \frac{3}{2}\pi \end{matrix}\right. \\ y(t) &= \left\{\begin{matrix} e^{\sin\left (\frac{1}{2}\pi \right )}=e^{1}\\ e^{\sin\left (\frac{3}{2}\pi \right )}=e^{-1}\end{matrix}\right. \\ P_1=(0,e)\;,\;P_1=(0,\tfrac{1}{e}) \end{align}

... t værdierne er jo ikke y værdier.

Brugbart svar (0)

Svar #4
12. april 2020 af mathon

\small \small \begin{array}{llll} & \cos(t) = 0 \\\\ \textup{betyder:} & t = \frac{\pi}{2} + p \cdot \pi \qquad p \in \left \{0,1,2,3,4 \right \} \\\\ \textup{for disse }t \textup{-v\ae rdier} \\ \textup{er } & \sin(t) = \left\{\begin{matrix} 1 \\ -1 \end{matrix} \right. \end{array}

Brugbart svar (1)

Svar #5
12. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Hvis du indsætter de to t-værdier, du har fundet i vektorudtrykkene, vil du sikkert finde de rigtige skæringspunkter.

Svar #6
12. april 2020 af DeepOcean

Tak for det .

Skriv et svar til: Vektorfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.