Studievalg og videregående studie

Kan man tage en gymnasial afgangseksamen uden at have gået på gymnasiet i tre år?

12. april 2020 af fxTrader

Det her er lidt af et teoretisk spørgsmål. Jeg tænkte på, hvis man nu allerede havde den viden, som er nødvendig for afgangseksamenerne i gymansiet, før man var slut med de tre år som det nu tager. Det kan være man er blevet hjemmeundervist eller noget ligende. Kunne man så bare tage eksammenerne, og hvis man så bestod ville de jo betyde, at man havde den viden som man ville lære i gymnasiet. Kunne man så søge ind på universitetet? For eksempel den amerikanske GED test, hvis man består den ville det betyde at man har, den viden man lærer i high-school som det jo kaldes i USA, stortset alle universiteter i USA, og mange verden rundt accepterer GED testen.

I bund og grund spørger jeg om man kan tage en form for test/eksamen for at bevise sin viden, så man bare direkte kunne søge ind på universitetet i stedet for at spilde sin tid i gymnasiet.

Bonus spørgsmål: Tror i GED testen gælder i danmark? Eller ved i noget om den kan tages i danmark.


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. april 2020 af mikkel981

Hej.

Jeg læste for et stykke tid siden en artikel om en gut, der startede på universitet som blot 16-årig.

"Nogle mennesker slider i tre år for at få en studenterhue og et snit på 8,4 fra gymnasiet. 16-årige Max Fischer-Rasmussen gjorde det på tre måneder og endte med et snit på 11,9. Og han fik ikke engang sved på panden."

https://www.bt.dk/danmark/16-arige-max-er-den-yngste-pa-kobenhavns-universitet-bestod-gymnasiet-pa-tre

Det er åbenbart muligt..


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. april 2020 af Heptan

Det ved jeg ikke, men jeg har hørt at man kan tage en 3-årig STX på 2 år på nogle gymnasier (altså ikke HF)


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. april 2020 af Smut1

#0 Ja, det kan man godt. Man kan tilmelde sig fag som (udelukkende) selvstuderende (HF): Det vil sige uden nogen former for undervisning. Man kan dog risikere at vente op mod et halvt år fra man tilmelder sig, før man kan gå til eksamen.


Skriv et svar til: Kan man tage en gymnasial afgangseksamen uden at have gået på gymnasiet i tre år?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.