Matematik

Anvend Newtons metode til at finde værdien af 3 kvadratrod 12

13. april 2020 af KirstineMG - Niveau: A-niveau

Jeg har fundet mange forskellige kilder på Newtons metode, og jeg fatter hat. Vi er ikke blevet undervist i det, det er bare dukket op i en aflevering. Nogen der kan forklare metoden for mig? Opgaven er vedhæftet. Jeg har løst opgave A og B.


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. april 2020 af matHTX2021

Hejsa. Newtons metode giver en tilnærmet løsning til nulpunkterne. I opgaven får du at vide, at x = 3rod(12). Spørgsmålet er formuleret kludret, men brug newtons metode (se vedhæftning), til at bestemme det tal, der er meget tæt på 3rod(12), altså en tilnærmet løsning til funktionens nulpunkt - der er faktisk ikke noget forkert svar, således du bruger metoden rigtigt. 

Du vælger selv et startgæt, men du kan vælge et x-koordinat, du kan se via grafen, er tæt på skæringen med x-aksen. Dit startgæt er x0. Herefter følgerne du reglerne om rekursion, til at bestemme x1, x2, x3 og x4. 

Jeg kan hjælpe yderligere, hvis det stadig er lidt forvirrende.  det er lidt svært på studieportalen tho .. :) 


Svar #2
13. april 2020 af KirstineMG

Tak for svar! Så hvis jeg ud fra grafen vælger 2,3 som x0, hvad gør jeg så derfra? Jeg er meget forvirret :p


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. april 2020 af matHTX2021

Nu har jeg selv lavet opgaven, og kan se fra grafen den skærer meget tæt på 2,3, så det ville ikke være et godt startgæt. Det skal nemlig et gæt. fx, du ved skæringen ligger mellem 2 og 3, så du gætter på 2.5, eller du kan se den ligger mellem 1 og 2.5, så du gætter 1.5

Når du har bestemt startgættet x0, er dette også xn i formlen. Så når du skal få x1, skal der stå, x0 + 1 = x0 + .... i formlen. Det næste skridt kan du kun få, ved at bruge det forrige skridt.


Brugbart svar (1)

Svar #4
13. april 2020 af matHTX2021

Jeg kan mærke, du ikke enten ikke har haft om rekursionsligninger, eller forstået det, da det ligger grundlag for newtons metode. Jeg kan evt. sende noget læsestof (som vi har fået i 3.g for at forstå det). Du har nok prøvet selv, så jeg tænker jeg smider det op, i håb om du forstår det. Hvis ikke, så sig gerne til :)


Svar #5
13. april 2020 af KirstineMG

Nu forstår jeg! Tusind tak for tålmodigheden :D


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. april 2020 af Soeffi


Skriv et svar til: Anvend Newtons metode til at finde værdien af 3 kvadratrod 12

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.