Matematik

Hjælp til statistik: Hypotesetest for middelværdi i en normalfordeling

14. april 2020 af kris022g

Hej, har nogle irritationsmomenter ift forståelse af statistik på A-niveau. Jeg kunne godt spørge min lærer, men min karakter er for vigtig til på nuværende tidspunkt at fremstå usikker på stoffet.

Lad os starte med p-værdien: p=2(1-P(T<|t|)) 
"p-værdien er sandsynligheden for at en ny stikprøve er mere afvigende end din nuværende" - hvorfor så ikke definere p-værdien som p=P(s0>s)  hvor s er standardafvigelsen for stikprøven og s0 er standardafvigelsen for en ny stikprøve?

I udregningen af p-værdi indgår teststørrelsen t. Har t noget som helst at gøre med teststørrelsen i en chi i anden test? For beregningerne er meget forskellige.

I udregnelsen af p-værdien skal man bruge en sandsynlighedsfunktion for t. Hvordan beregner man lige/finder den?

Man kan også lave en hypotesetest for en middelværdi ved at lave et konfidensinterval for middelværdien: (vores bog siger desuden at resultatet skal ganges med antallet af frihedsgrader (mon det er betydningen af de mærkelige parentestegn?). Jeg forstår ikke meningen med t af 1-a/2 (a er selvfølgelig signifikansniveauet) - hvordan finder jeg t af 1-a/2? Og hvad betyder det? 


Skriv et svar til: Hjælp til statistik: Hypotesetest for middelværdi i en normalfordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.