Matematik

Lineær funktion - Hvad gør jeg forkert?

15. april 2020 af kingoman - Niveau: B-niveau

Jeg kigger på opgave 13 - https://docplayer.dk/107958405-Matematik-terminsproeve-2h3g-ma-3.html 

Forskriften i a er fundet med a=(y2-y1)/(x2-x1)=(230-410)/(40-15)=-180/-25= -7.2
b = y1 - a * x1 = 410-(−7.2)*15 = 518.
Altså, f(x)=-7.2+518
- Men når formlen bliver indtastet i Nspire, ligner det groft sagt bare en vandret streg og slet ikke en regression. Ligeledes er jeg ikke helt klar over hvordan resten laves/tastes ind i Nspire. 

Nogle der kan kaste en bold op i min retning ;)

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2020 af ringstedLC

f(x) = -7.2 + 518 = 510.8 ⇒ y = 510.8

og den er der jo ikke meget x i...

Svar #2
15. april 2020 af kingoman

Touche, der manglede jo selvfølgelige et X efter -7.2. Nu ser den mere rigtig ud, dog kæmper jeg stadig med resterende i opgaven.

''I modellen er omsætningen bestemt ved
g(x)=x⋅f(x),0<x<70
hvor g(x) er omsætningen (målt i kr.) ved en kilopris på x (målt i kr.).
b)Bestem den kilopris, som giver den største omsætning ''

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2020 af AMelev

Der er flere fejl.

1. Din a er rigtig, men ikke i forhold til det, du skriver. "-/- = +" , så -180/(-25) = 7.2. Til gengæld er 40 - 15 = 25 og ikke -25. Du laver altså 2 fejl her, som tilfældigvis ophæver hinanden.
Din b-værdi er rigtig

2. f(x) = -7.2·x + 518. Du har spist x, og så er f jo bare en konstant funktion, altså er grafen en vadret linje. Og så har det i øvrigt intet med regression at gøre.

b) Bestem g(x) og bestem maksimum på sædvanlig vis ved at bestemme nulpunkter for g' og vha. af grafen for g afgøre, i hvilken af disse nulpunkter, g har max. 

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #4

Hold nu kæft altså. Tak fordi i lige retter idioten her ind. Tak fordi i lige er så opmærksomme på dumme fejl.

Brugbart svar (0)

Svar #5
15. april 2020 af AMelev

NB! Det er en god ide at tjekke håndregnede resultater med CAS. Måske kan du ikke selv se, hvor det galt, men tit vil det være "åh for pokker da".

Svar #6

Tak - Det prøvede jeg faktisk også, men som du selv var inde på, så udlignede mine to fejl desværre hinanden, så fejlen ikke blev spottet. 

Men godt input !

Og tak til begge for kommentar.

Brugbart svar (0)

Svar #7
15. april 2020 af AMelev

Jeg ville defineret a := .... og b:= .... og f(x):= a·x + b (tror du, du ville have glemt x der?)
Alternativt kunne du lave lineær regression på de to punkter, så ville x i hvert fald være med.

Skriv et svar til: Lineær funktion - Hvad gør jeg forkert?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.