Matematik

få det til at give 0

22. april 2020 af math082r (Slettet) - Niveau: B-niveau

jeg har en ligning hvor jeg gider at have den ene side til at give 0 men uanset hvad jeg gør så giver det ikke det svar jeg gider at have i slutningen

det er denne som skal give 0:

-x2+6x+1=x2-2x+7

det er dette jeg har prøvet at gøre:

-x2+6x-1-(x2-2x+7)=x2-2x+7-(x2-2x+7)

men det er forkert tror jeg (ved jeg)

nogen der kunne hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2020 af apricotx

Det er faktisk helt rigtigt.

Hæver du parenteserne (husk det er en minus-parentes), så kommer der et 0 på højresiden.

Svar #2
22. april 2020 af math082r (Slettet)

Det er faktisk helt rigtigt.

Hæver du parenteserne (husk det er en minus-parentes), så kommer der et 0 på højresiden.

giver det så det her?:

-2x2+8x-8=0

Brugbart svar (0)

Svar #3

Lige præcis

Svar #4
22. april 2020 af math082r (Slettet)

Lige præcis

ok men hvis vi lige går lidt dybere ind i min opgave, så hvad jeg havede gjordt får at få det svar jeg havede var at sætte to ligninger lig med hinanden for at finde deres skæringspunkter på x aksen. formelen for det lyder:

((−b±√(d))/(2*a))

hvor d er diskriminanten, men når jeg regner det ud med de tal jeg har lige nu så giver det endten 2 når det burde give både 1 og 3

hvad gør jeg forkert?

Brugbart svar (0)

Svar #5
22. april 2020 af ringstedLC

Kom med beregningen!

Brugbart svar (0)

Svar #6

Du er kommet til at skrive et minus i stedet for et plus i dit oprindelige spørgsmål (se billedet). Med de tal, du har i #2, er x=2 rigtigt.

Jeg er ikke sikker på, jeg ville ændre det, hvis jeg var dig: Sådan en fejl trækker næsten ikke ned, for du får vist den rigtige metode, når du løser opgaven. Undtagelsen er, hvis du skal bruge svaret senere.

Vedhæftet fil:Unavngivet.jpg

Skriv et svar til: få det til at give 0

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.