Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Lav likviditetgrad - høj soliditetgrad

24. april 2020 af SDB1 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.

Jeg sidder og er ved at skrive en opgave omkring et firma.
Mit spørgsmål er; de har en ret lav likviditetsgrad men en meget høj solidtetsgrad, hvordan kan det hænge sammen?

Likviditetsgrad = Hvorvidt virksomheden er i stand til at betale sine forpligtelser når de forfalder.
Soliditetsgrad = Hvor solid virksomheden er til at imødegå tab og uforudsete udfordringer.
Men jeg tænker at de ville gå lidt hånd i hånd? Sådan har det også været med alle de andre virksomheder jeg arbejdet med, men ikke lige denne og det forvirrer mig :D

Håber nogen kan hjælpe mig. :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. maj 2020 af Pivsen666

Hej,

jeg håber, at jeg kan hjælpe lidt :-) Jeg tænker, at virksomhedens aktiver primært er finansieret af egenkapitalen og det er derfor, du får den høje soliditetsgrad. Likviditeten fortæller om forholdet mellem omsætningsaktiverne og de korte gældsforpligtelser. Det kan være, at virksomheden har købt mange varer til lageret, som skal betales hurtigt eller andre omsætningsaktiver, som er svære at komme af med og de vil have svært ved at overholde betalingsfristen. 


Svar #2
05. maj 2020 af SDB1

#1 

Tusinde tak for dit svar. Det var også det jeg selv har skrevet i min opgave, men blev lidt usikker. :D


Skriv et svar til: Lav likviditetgrad - høj soliditetgrad

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.