Matematik

Temperaturudvikling af vandbad. differentialligning

27. april 2020 af Emilierosebak - Niveau: A-niveau

Hej Folkens. Her er mit bud på denne opgave som jeg skal lave til en aflevering. Men er sgu meget i tvivl om det er rigtigt?

Opgavebeskrivlse:

"I en model kan temperaturudviklingen i et vandbad under afkøling beskrives ved en funktion f, hvor f(t) betegner vandbadets temperatur (målt i °C) til tidspunktett (målt i minutter).  I modellen er væksthastigheden for vandbadets temperatur proportional med forskellen mellem omgivelsernes temperatur og vandbadets temperatur."

Det oplyses, at omgivelsernes temperatur er 22°C,og at proportionalitetskonstanten er 0.01s^(-1)

a) Bestem væksthastigheden for vandbadets temperatur, når vandbadets temperatur er 50°C.

Mit svar:

Jeg benytter min viden om at vandbadets temperatur er proprtional med forskellen mellem omgivelsernes temperatur og vandbadets temperatur

y'=22-50 ⇒ y'=-28
altså er væksthastigheden når vandbadets temperatur er 50 celsius = -28 (-28 hvad i øvrigt? temperaturfald i minuttet eller? virker lidt voldsomt)

b) Opskriv en differentialligning, som f må være en løsning til.

Mit svar:

y'=0.01s^(-1)*22-y

Spørgsmål til jer:

Kan det være rigtigt at jeg ikke skal bruge proportionaliteteskonstanten når jeg skal opstille en model til bestemmelse af væksthastigheden?

og er b) grebet rigtigt an?

og hvis væksthastigheden er -28 hvad er det så foren hastighed? temperatur i minuttet?

Tusind tak for hjælpen!


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. april 2020 af Festino

Væksthastigheden skal måles i grader Celcius pr. sekund. Hvis vi betegner temperaturen med T og tiden med t, så gælder der

T'=\frac{dT}{dt}=k\cdot \Delta T=0.01\text{s}^{-1}\cdot 28^{\circ}\text{C}=0.28^{\circ}\text{C/s}


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. april 2020 af peter lind

Det skal du og det gør du også undtagen i a. Der glemmer du at gange med væksthastigheden


Svar #3
28. april 2020 af Emilierosebak

yes okay, mange tak!


Skriv et svar til: Temperaturudvikling af vandbad. differentialligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.