Matematik

hjælp

07. maj 2020 af smisch - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogen som kan hjælpe mig med den opgave jeg har vedhæftet ? 

Vedhæftet fil: 1.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj 2020 af swpply (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. maj 2020 af swpply (Slettet)

Hvilke tanker har du selv gjort dig?


Svar #3
07. maj 2020 af smisch

Jeg har overhovedet ikke nogen ide om den opgave 


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. maj 2020 af AMelev


En normalfordeling er symmetrisk om middelværdien μ.
Ca. 2/3 af arealet ligger inden for μ ± σ


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. maj 2020 af swpply (Slettet)

#3

Jeg har overhovedet ikke nogen ide om den opgave 

Okay, lad os begynde. Det kan tydeligvist ikke være B, hvorfor?

For at afgøre om det enten er A eller C kan du bruge at den halve brede af den halve højde (LINK) er givet ved sqrt(2*ln(2))*σ, hvor σ = 3. Altså er den halve brede af den halve højde ≈ 3.5 (Hint, det er C - hvorfor?)


Svar #6
07. maj 2020 af smisch

Det er ikke b, fordi middelværdien ikke er 52 ? 

ved dog ikke hvorfor det skal være c 


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. maj 2020 af AMelev

Eller prøv at gå 3 til hver side af middelværdien. Hvor stor en del af arealet vil du sjusse, der ligger inden for det interval ved A og ved C?


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. maj 2020 af swpply (Slettet)

#6

Det er ikke b, fordi middelværdien ikke er 52 ? 

Korrekt.

#6

ved dog ikke hvorfor det skal være c 

Fordi at den halve brede af det halve maximum (HBHM) (LINK) for en Gaussfordelingen/normalfordeling er givet som

                                HBHM = \sigma\sqrt{2\ln(2)} = 3\sqrt{2\ln(2)} \approx 3.53

Ved aflædning har du at maximum for A er 11 samt maximum for C er 4. Du aflæser nu HBHM for A til ca. 1.1 hvorimod du aflæser HBHM for C til ca. 3.5. Altså må det være C.


Svar #9
07. maj 2020 af smisch

Mange tak for hjælpen begge 2 


Svar #10
07. maj 2020 af smisch

Hvordan kan man regne ud at HBHM uden hjælpemidler ? og hvordan aflæser man HBHM for C til at være 3.5, og for A til at være 1.1 ? 


Brugbart svar (0)

Svar #11
07. maj 2020 af AMelev

Prøv så i stedet at se på, hvor stor en del af arealet under grafen, der ligger mellem 49 og 55 (μ ± σ) for  hhv. A og C.
For A er det praktisk talt det hele, mens det for C passer OK med ca. 2/3.


Svar #12
07. maj 2020 af smisch

Kan godt se hvad du mener med, at det for A er næsten det hele, mens det for C er 2/3, men hvordan viser det at C der er facit ? - er det fordi hvis jeg går 3 hen på begge sider af 52, at jeg kan 'ramme' grafen C, men det kan jeg ikke med A ? 

er desværre ikke særlig god til dette emne  


Svar #13
07. maj 2020 af smisch

Har fundet ud af det, tak!


Brugbart svar (0)

Svar #14
08. maj 2020 af AnOp

#13

Har fundet ud af det, tak!

Hej, jeg sidder med samme opgave. Hvordan fandt du frem til at C har en spredning på 3?


Brugbart svar (0)

Svar #15
08. maj 2020 af AMelev

Det gjorde jeg ikke, men det er oplyst, at den normalfordeling, hvis graf vi er på jagt efter, har μ = 52 og σ = 3.

μ = 52 udelukker B, og så er kun A og C tilbage.
Iflg. figuren i din fomelsamling skal ca. 2/3 (68.27%) af arealet under kurven ligge mellem μ - σ og μ + σ, dvs. mellem 49 og 55. Det passer tydeligvis ikke på A, hvor næsten hele arealet ligger i det område, altså må den efterspurgte graf være C.


Skriv et svar til: hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.