Matematik

Andengradspolynomier?

14. maj 2020 af GGbrother (Slettet) - Niveau: A-niveau

HJÆLP

Jeg har en opgave som lyder således: forklarer hvordan man kan finde rødderne uden brug af standardformlen. (Det er for et 2.gradspolynomie)

Er nogen som kan hjælpe?

Desuden skal man også forklarer, "hvor har grafen lodret symmetriakse og toppunkt"?


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. maj 2020 af trætstuderende

Idet rødderne 'bare' er nulpunkter, skal du sætte din funktion lig 0 og isolere for x. Når du sætter lig nul, svarer det nemlig til de steder, hvor y=0, og det er jo der, hvor grafen krydser x-aksen.

Toppunktet finder du ved at differentiere din funktion. Det differentierede udtryk sætter du lig nul og isolerer for x. Dermed har du fundet toppunktets x-værdi. (du sætter bare denne x-værdi ind i den normale funktion, for at finde den tilhørende y-værdi. Samme gælder, når du skal finde de tilhørende y-værdier til rødderne)

kan ikke lige huske det med symmetriakser


Svar #2
14. maj 2020 af GGbrother (Slettet)

Tusind tak for hjælpen, men jeg ved ikke helt, hvordan man renger videre på funktionen efter man har gjort det..

Jeg har ikke haft om differentielregning, det kommer først næste år, har du muligvis en anden forklaring :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. maj 2020 af Mathias7878

Til den første del i #1 så svarer det at løse ligningen

f(x) = ax^2+bx+c = 0, \ a \neq 0

at bruge formlen for rødderne i en andengradsligning

  x = \frac{-b \pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}

så det er nok ikke det, de fisker efter. Jeg tænker, at de fisker efter faktorisering, hvor man ved hjælp af nulreglen også kan bestemme rødderne for et andengradspolynomium. 

Betragt f.eks. andetgradspolynomiet

f(x) = x^2+4x+3

Ved faktorisering har man, at 

f(x) = x^2+4x+3 = (1+x)(3+x)

hvor man ved hjælp af nulreglen har, at 

x = -1 \ \text{eller} \ x = -3

er rødder for andengradspolynomiet svarende til at løse ligningen

 f(x) = x^2+4x+3 = 0

vha. standardformlen

x = \frac{-b \pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. maj 2020 af trætstuderende

Hmm, idet et andengradspolynomium jo er symmetrisk, tænker jeg, at man kan finde afstanden ved at tage den 'yderste' rod/nulpunkts-x-værdi trække den inderste rods x-værdi fra, halvere denne værdi, og så dernæst lægge den inderste rods x-værdi til igen. Det burde svare til toppunktets x-værdi, fordi det er nøjagtig midt imellem de to rødder. 
y-værdien findes jo så bare ved at sætte denne x-værdi ind i funktionen.

Hvis du kan følge logikken?


Svar #5
14. maj 2020 af GGbrother (Slettet)

Det var lige præcis det jeg havde brug for, men hvad hvis man kun har en a værdi og en b værdi, men c er lig med 0


Svar #6
14. maj 2020 af GGbrother (Slettet)

Jaer tusind tak, det giver faktisk meget mening!


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. maj 2020 af trætstuderende

men det kan også godt være det bare er faktorisering, de er ude efter. hader seriøst, når lærere ikke kan finde ud af bare at fortælle, hvad det er de vil have


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. maj 2020 af trætstuderende

hvis c=0, er det jo bare det man skriver ind... såå forstår ikke helt spørgsmålet, eller du har måske fundet ud af det? :))


Svar #9
14. maj 2020 af GGbrother (Slettet)

Altså til faktorisering af polynomiet, så indsatte han ikke a værdien og c værdien?

x^2 + 4*x +3 = (1+x) (3+x)


Svar #10
14. maj 2020 af GGbrother (Slettet)

Derfor spørger jeg, hvad hvis c værdien er lig med 0?


Brugbart svar (0)

Svar #11
14. maj 2020 af trætstuderende

så sætter du bare 0 ind på c's plads i formlen:)


Brugbart svar (0)

Svar #12
14. maj 2020 af Mathias7878

Du kan betragte et andet andetgradspolynomium

  f(x) = 2x^2+2x

hvor c = 0. Man bemærker, at x indgår i begge led, hvorfor x sættes uden for en parentes

  f(x) = x(2x+2)

Nulreglen giver nu, at rødderne (løsningerne til andengradsligningen) er 

  x = 0 \ \text{eller} \ x = 1

- - -

 

 


Svar #13
14. maj 2020 af GGbrother (Slettet)

Tusind tak for hjælpen ærligt, det var meget stor hjælp!!!


Svar #14
14. maj 2020 af GGbrother (Slettet)

Mathias har du muligvis en forklaring af spørgsmål 2 


Brugbart svar (0)

Svar #15
14. maj 2020 af Mathias7878

Kan ikke lige umiddelbart svare på delen med hensyn til lodret symmetriaske. Med hensyn til toppunktet så er det rigtigt, det der blev skrevet i #1. 

- - -

 

 


Svar #16
14. maj 2020 af GGbrother (Slettet)

Okay, tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #17
14. maj 2020 af ringstedLC

Inden man lærer om differentiering af funktioner har man lært toppunktsformlen:

\begin{align*} \left ( T_x,T_y \right ) &= \left ( \frac{-b}{2a},\frac{-d}{4a} \right ) \end{align*}

og du ved (eller bør vide), at en parabels symmetriakse skærer dens toppunkt og derfor har ligningen:

\begin{align*} x &= \frac{-b}{2a} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #18
14. maj 2020 af trætstuderende

Hov vent, tror bare det med den lodrette symmetriakse er, at den lodrette 'linje/akse', som går igennem toppunktet, er andengradspolynomiet symmetrisk omkring.

- som #17 så også lige skrev haha


Skriv et svar til: Andengradspolynomier?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.