Biologi

Kost

20. maj 2020 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau
Jeg har læst at man selv skal indtage b og c- vitaminer ? Samt d- vitamin, hvis man ikke er får sol nok. Men hvilke b - vitaminer skal man have? I skemaet (vedhæftet) ser jeg 5 forskellige slags? Og skal man ligeledes sørger for at indtage de 20 forskellige mineraler gennem kosten? Eller hvordan? . Håber der er en som vil hjælpe mig lidt. Det er ift at finde frem til - hvad der skal til for at man har en sund kost.

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2020 af Skaljeglavedinelektier

Du har ikke vedhæftet noget. 


Svar #2
20. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Ja, nu har jeg vedhæftet den

Brugbart svar (1)

Svar #3
20. maj 2020 af Skaljeglavedinelektier

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du egentlig spørger om - kan du prøve at omformulere og måske stille et spørgsmål af gangen?

Folsyre (B9) og patotensyre (B5) er også B-vitaminer. 


Svar #4
20. maj 2020 af HFNU (Slettet)

1. Jeg spørger om det er vigtigt at man skal havd alle b-vitaminer, samt B9 og B5- ( i skemaet) hvis man skal følge en sund kost? 2. Er der 20 forskellige mineraler ? 3. Skal man sørger for at indtage alle de mineraler gennem sin kost ?

Svar #5
20. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Eller det kun de mineraler som er vist i skemaet som er vigtige?

Brugbart svar (1)

Svar #6
20. maj 2020 af Skaljeglavedinelektier

Ja det er vigtigt - man bliver syg, hvis man har for lidt, og nogle bliver man også syge af, hvis man får for meget (alt med måde). Man anslår at mellem 250-500.000 børn hvert år bliver blinde pga. vitamin A mangel og fostre er i risiko for neuralrørsdefekter, hvis moderen ikke indtager nok B9. Alle vitaminer er vigtige og har en funktion. 

Hvor har du 20 mineraler fra?

Vitaminer er ikke mineraler. Og ja man skal indtage mineralerne gennem sin kost, men man genbruger også mange mineraler, men man mister også hele tiden noget. 


Svar #7
21. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Det står i vores bog er der er 20 grundstoffer , og længere nede om mineraler. Så er ikke helt sikker, på hvor mange mineraler der er. Det er derfor jeg spørger om der er 20 mineraler? Jeg sagde ikke at mineraler : var vitaminer - jeg har delt det spørgsmålene i 1,2 og 3. Spørgsmål 2 og 3 handler om mineraler og tak for hjælp

Brugbart svar (1)

Svar #8
21. maj 2020 af Skaljeglavedinelektier

Der er flere end 20 grundstoffer i vores krop. 

Okay godt - det var også bare lige for at være helt sikker. 


Svar #9
21. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Ja, okay. Du har ret der er noget jeg har misforstået fuldstændig ift. mineraler. Jeg kan måske tage et billede af det jeg har læst. Mange tak igen for alt din hjælp


Skriv et svar til: Kost

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.