Biologi

Genetik

24. maj 2020 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er der en som kan hjælpe mig med at forstå præcis hvad det betyder når der står : 

Hvad betyder det når man siger at et gen enten kan være recessivt eller dominant nedarvet? 

hvordan kan man forklare hvad recessivt nedarvning og dominant nedarvning betyder 

Jeg har skrevet det her om recessivt nedarvning, men er ikke sikker på jeg forstår det. Hvis ikke så må i meget gerne rette, håber på en meget simpel forklaring fordi jeg mangler læse helt op på genetik

Følling sygdom

2. Gør rede for hvordan sygdommen nedarves (autosomalt eller kønsbundent, dominant eller recessivt). 

Fenylketonuri er en arvelig sygdom, grundet i defekt i det gen, som der søger for dannelsen af enzymet; fenylalanin hydroksylase.   Sygdommen tilhører autosomalt recessivt, og er som nævnt en arvelig sygdom. Ved denne sygdom arver man et defekt gen af sin mor og et defekt gen af sin far, og får dermed 2 defekte gener i sin arvemasse.

Man får også føllings sygdommen, hvis man får 1 defekt gen fra den ene forældre, og et raskt gen af den anden.


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. maj 2020 af ringstedLC

#0: I eksemplet med Føllings sygdom redegøre du ikke for hvordan, den nedarves.

Dominant nedarvn.: Egenskaben udvikles, når afkommet får blot ét sygt gen.

Recessiv nedarvn.: Egenskaben udvikles, når afkommet kun får syge gener.

Føllings sygdom nedarves autosomalt recessivt. Derfor får man ikke sygdommen, når den ene forældre giver et raskt gen.

Generelt: Du skal forklare om nedarvning, så skriv ikke om egenskaberne (fx sygdomme, enzymer m.m.), men hold dig til genetikken.


Svar #2
24. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Okay, jeg har forsøgt at lave en krydsningsskema

Ift recessiv nedarvning. Er det korrekt at

der er 50 % sandsynlighed for at barnet får sygdommen,

og 50 % sandsynlighed for barnet ikke får sygdommen


Svar #3
24. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Det er opgaven


Svar #4
24. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Har kommet til at lave en lille fejl:

Der er 75 % sandsynlighed for at barnet får følling sygdommen

Der 25 % sandsynlighed for barnet IKKE får sygdommen.    


Brugbart svar (1)

Svar #5
24. maj 2020 af Skaljeglavedinelektier

Nej det er omvendt - 25% sandsynlighed for at barnet får sygdommen. 

Sætningen: Man får også føllings sygdommen, hvis man får 1 defekt gen fra den ene forældre, og et raskt gen af den anden

er forkert. Man skal have to defekte/muteret gener - en fra hver forældre for at blive syg. 


Skriv et svar til: Genetik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.