Biologi

Kost og fordøjelse

05. juni 2020 af Matildemei - Niveau: C-niveau

Vi spiser for at få energi og for at få byggeklodser 

Nogle der kan hjælpe mig med de 2 nederste spørgsmål spørgsmål. De tre første kan jeg godt 

Hvad bruger vi primært kulhydrater til?

hvad bruger vi fedt stof til?

hvad bruger vi protein til?

hvad hedder den  proces hvor vi får kemisk energi ud af kosten ?

Skriv den kemiske formel 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2020 af Moderatoren

Hvilke problemer har du med spørgsmålene? Kan du ikke slå fx kulhydrater, fedt og protein op?


Svar #2
05. juni 2020 af Matildemei

#1

Hvilke problemer har du med spørgsmålene? Kan du ikke slå fx kulhydrater, fedt og protein op?

Jo. Det er også de to nederste jeg har brug for hjælp til 


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juni 2020 af Moderatoren

Nå okay – du har ændret dit spørgsmål. 
 


Svar #4
05. juni 2020 af Matildemei

#3
Nå okay – du har ændret dit spørgsmål.
Ja skrev forkert i første omgang nemlig

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juni 2020 af Capion1

Stofskiftet, metabolismen, beskæftiger sig med omdannelsesprocesserne, der omdanner
næringsstofferne til vækst, dannelse af nye stoffer og energi.
Det en omfattende kemisk fabrik, som det her er for vidt at brede yderligere ud.
 


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. juni 2020 af ringstedLC

#0: Når ilt og organisk materiale (kost) føres sammen, sker der en for... Hvis det sker i en levende organisme, kaldes det også res...


Svar #7
05. juni 2020 af Matildemei

#5

Stofskiftet, metabolismen, beskæftiger sig med omdannelsesprocesserne, der omdanner
næringsstofferne til vækst, dannelse af nye stoffer og energi.
Det en omfattende kemisk fabrik, som det her er for vidt at brede yderligere ud.
 

Så processen hedder metabolismen? og hvad er den kemiske ligning for det?


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. juni 2020 af Capion1

# 7 Ja.
Som tidligere antydet kan vi ikke her på  udgive hele kompendier i kroppens funktion.
Der er 100'vis af kemiske formler, der arbejder sammen, så de medicinstuderende går grædende
hjem fra forelæsningerne.  


Svar #9
05. juni 2020 af Matildemei

#8

# 7 Ja.
Som tidligere antydet kan vi ikke her på  udgive hele kompendier i kroppens funktion.
Der er 100'vis af kemiske formler, der arbejder sammen, så de medicinstuderende går grædende
hjem fra forelæsningerne.  

okay men jeg skrev den forkert før, mit spørgsmål er at jeg skal skrive den kemiske ligning for denne proces og jeg tror ikke det er sådan en mega lang ligning, da det er biologi på C-niveau, men kan bare ikke finde den nogen steder 


Brugbart svar (0)

Svar #10
05. juni 2020 af DrNielsen

Hvad er det for en ligning du søger? Som angivet findes der 1000-vis eftersom det humane stofskifte er enormt kompliceret. Jeg har vedhæftet et billede af en brøkdel af de processer der foregår. Grundet ophavsrettigheder kan jeg ikke lægge det hele op.

Det du nok skal beskæftige dig med er omsætningen af

- Fedt

- Kulhydrat

- Protein

Herunder ligger der allerede en masse processer; citratcyklus, ureacyklus, glykolyse, glukoneogenese og meget mere. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, men du bliver nødt til at være mere specifik. Ellers aner jeg ikke hvor jeg skal starte.

Og ja, der er så mange at man sommetider gik hjem fra forelæsningerne lettere overvældet :)

Vedhæftet fil:IMG_2297.jpeg

Skriv et svar til: Kost og fordøjelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.